Waarom staat de maan precies 400x zodicht bij de aarde als de zon en is hij 400x zo klein als de zon? En waarom zie altijd dezelfde kant van de maan??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Ik zou even nagaan of het logisch is dat de aarde een bol is. Zo is waterpas altijd vlak.

Het beste antwoord

Je ziet altijd dezelfde kant van de maan vanwege de grote getijdenkracht van de aarde op de maan. De getijdenkracht werkt remmend op de rotatie van de Maan en de Aarde. Vanwege de grote massa van de Aarde en de kleine kracht die de Aarde op de Maan uitoefent draait de aarde nog wel als je van de Maan zou kijken. Omdat de Aarde voor de Maan nu steeds op dezelfde plaats staat heeft de getijdenkracht geen remmende of versnellende werking meer en is de zaak in evenwicht. De rotatie van de Aarde om zijn as neemt nog wel steeds af.

Dit mechanisme zorgt er ook voor dat de maan juist wat sneller om de aarde gaat draaien en zich daardoor wat van de Aarde verwijderd (4 meter per eeuw). De rotatietijd van de Aarde is in 600 miljoen jaar met 2 uur toegenomen. Toen stond de Maan nog een stuk dichterbij (minimaal 24000 km (8%) , maar het effect was groter toen de Aarde dichterbij stond, zodat er wat wiskunde aan te pas komt om het exact te berekenen, zeker als je nog wat verder terug wilt gaan in de tijd). Het betekent wel dat de schijnbare grootte van Zon en maan toen verschilden met de maan ca 10% groter dan de zon.

Interessant is dat je doordat de Maan en Zon 'precies' even groot zijn qua oppervlakte hun getijdenkrachten gelijk zouden zijn als ze ook dezelfde dichtheid hadden. Doordat de dichtheid van de Zon 42 % van die van de Maan is is ook de getijdeninvloed van de Zon maar 42% van die van de maan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De maan staat niet precies 400x zo dichtbij de aarde als de zon, en hij is ook niet precies 400x zo klein als de zon. Dat het in de buurt ligt (weet ik niet, maar als jij het zegt), is toeval.

En je ziet altijd dezelfde kant van de maan omdat de aarde en de maan een gesynchroniseerde rotatie hebben.

De rotatie van de Maan (om haar as) is synchroon met haar beweging rond de Aarde. Praktisch betekent dit dat de Maan steeds met dezelfde kant naar de Aarde gericht is. Daarom spreekt men van de voorkant, het vanaf de Aarde zichtbare deel van het maanoppervlak, en de achterkant, het onzichtbare deel van de Maan. Voordat een Russische ruimtesonde genaamd Loena 3 in 1959 een kijkje aan de achterkant had genomen, wist men dan ook niet hoe de achterkant van de Maan eruit zag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de rotatie van de maan duurt 27,3 dagen en om zijn as ook doordat hij een elliptische baan rond de aarde volgt blijft steeds de zelfde kant naar de aarde staan

meer info op:

http://www.intospace.nl/maan.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer lang geleden roteerde de maan met een andere snelheid rond haar as dan nu. Toen zou men (als de mensheid al had bestaan) alle kanten van de maan hebben kunnen zien. Echter, doordat de maan rond de aarde draait, werken er krachten op in --> dit vervormt de maan --> deze vervorming zet bewegingsenergie om in warmte --> de maan gaat steeds langzamer rond haar as draaien --> tot ze uiteindelijk niet meer draait (ten opzichte van de aarde!).
Als je je afvraagt over welke vervorming het gaat: zoek eens het prentje op over de getijdewerking van de oceanen op aarde onder invloed van de maan.
Maar omgekeerd geldt dit ook: de maan vervormt de aarde elke dag bij elke omwenteling rond haar as (zie opnieuw getijdewerking). Hierdoor gaat ook de aarde steeds langzamer draaien. Ook de aarde zal binnen ettelijke miljoenen jaren stilstaan en vanop de maan zal men dan steeds dezelfde kant van de aarde zien.