Mankeert er iets aan mijn ogen?

Er zijn wel eens momenten geweest dat het leek of een deel van mijn blikveld gefragmenteerd was. Alsof je water in je oog hebt. Of zoals een foto eruit ziet als je die te zeer vergroot. Als je dan je oog beweegt, dan draait dat deel mee. zodat het steeds aan de rand van je blikveld blijft. Wrijven helpt niet, maar het troebele verdwijnt na verloop van tijd vanzelf. Onlangs hoorde ik iemand proberen om hetzelfde fenomeen te beschrijven.
Het is jaaaren geleden dat dit mij wel eens (vaker)gebeurde, dus ik denk niet dat het kwaad kan.
Herkent iemand dit verschijnsel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

Ik herken ook dit inderdaad weer als een aura-verschijnsel dat verwant is aan migraine en niet altijd een voorbode van een aanval hoeft te zijn.
Als je googelt op migraine aura, kun je overigens overal allerlei filmpjes en animaties vandaag halen van mensen die hebben geprobeerd hun aura in beeld te brengen. Scchilderijen van hetzelfde zijn ook nog overal te vinden.
Ik heb een heel veel voorkomende aura die begint met een blinde vlek midden in het gezichtsveld en zich als een blikkerende halve maan uitbreidt naar buiten toe, tot het na een half uurtje weer weg is. Op de link een fimpje dat - op het stilstaande beeld na - een redelijke indruk geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heeee dat heb ik ook vaker....Scintillating scotoma... maar gelukkig geen spoor van hoofdpijn... klote als je dat wel hebt... de eerste keren dat ik zoiets in mijn oog zag vond ik het niet fijn... tegenwoordig geniet ik er maar van... na een minuut of twintig gaat het toch weer weg... alleen jammer dat het altijd aan de zijkant van het beeld blijft... ik kan er niet op focussen om te zien wat het nu eigenlijk is...

Andere antwoorden (5)

Ja, ik herken dat. Ik heb dat net voor een migraine-aanval. Het kan inderdaad geen kwaad, bij mij is het gewoon een waarschuwing dat ik beter in mijn bed kan gaan liggen.
Bij migraine noemen ze dat een aura. Zie link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, gelukkig niet zo heel vaak. Eigenlijk al heel lang niet, omdat ik geen kaneel meer eet. Daar had ik blijkbaar last van.
Het kan een form van oogmigraine zijn, kan gevolgd woreden door een knallende hoofdpijn, hoeft niet. Ik heb het ook wel eens gehad, eng maar niet gevaarlijk. Ik vind het wel mooie geometrische figuren, maar kon het beeld niet focussen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er ook wel eens last van. Het wordt wel `n aura genoemd, bij mij duurt het meestal ongeveer `n half uur en wordt het gevolgd door hoofdpijn aan één kant vooral als ik m`n hoofd beweeg. Gelukkig kan ik de pijn met paracetamol onderdrukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan inderdaad het 'aura' zijn dat kan otreden bij migraine.

Waren de troebele fragmenten gefixeerd, in de zin dat ze in exact hetzelfde plekje van het gezichtsveld bleven, of 'zweefden' ze meer, wel meebewegend met het oog maar met een vertraging, en bij stilstand van het oog langzaam bewegend? In het laatste geval zou het ook kunnen gaan om 'mouche volantes', een soort onzuiverheden in het glasvocht. Dit is een onschuldige aandoening.

Mocht het vaker voorkomen, dan zou ik voor de zekerheid even naar de dokter gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken het wel. Ik had zoiets vroeger best vaak. Mijn moeder zei dat het gewoon een minivuiltje was dat in mijn oog zat. Niks over een aura ofzo :S

Ik dacht vroeger dat dat wazige stukje een ingebouwde kaart was in mijn oog, daar leek het in ieder geval wel een beetje op ;)