Hoe doet een kameleon dat?

Hoe kan een kameleon van kleur veranderen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Een kameleon heeft een heel speciale huid die ervoor zorgt dat deze kan verkleuren alnaargelang de gemoedstoestand van de kameleon. Er zijn verschillende redenen waarom een kameleon van kleur kan veranderen. Zijn humeur kan veranderen (angstig, boos,..). Als de mannetjes kameleons vechten om een vrouwtje verandert hun kleur ook. Een kameleon verandert ook van huidskleur om zijn lichaamstemperatuur te regelen (terwijl wij zweten als we het te warm hebben, worden kameleons lichter van kleur).

De huid van een kameleon bestaat uit verschillende huidcellen, ook pigmentcellen genoemd. In deze pigmentcellen zitten verschillende bewegende pigmentkorrels die de kameleon kleur geven. Als de kameleon een prikkel krijgt (de kameleon wordt bijvoorbeeld boos) om van kleur te veranderen, dan zullen de pigmentkorrels die dicht bijeengepakt zitten in het midden van de pigmentcel in actie komen. De pigmentkorrels gaan zich door de pigmentcel verspreiden waardoor deze nu een lichtere of meer donkere kleur krijgt. Als de prikkel stopt (de kameleon wordt terug rustig), dan trekken de pigmentkorrels terug helemaal dicht bij elkaar in het midden van de pigmentcel en keert de originele kleur terug.

Dit proces wordt heel mooi getoond in een dossier over kameleons van Het Klokhuis
.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kameleon kan van kleur veranderen. Er zijn verschillende aanleiding voor een kameleon om een ander kleurtje aan te nemen. Kameleons verkleuren als er iets gebeurt waardoor hun humeur verandert. Als kameleons bijvoorbeeld boos of gestrest of verdrietig zijn, verkleuren ze. Verkleuren is dus een soort ‘praten’ voor een kameleon. Als een mannetjes kameleon verliefd is, krijgt ie een mooi kleurtje. De vrouwtjes kameleon weet dan dat de kameleon haar leuk vindt. Als het wederzijds is kleurt ze vaal. Als ze al zwanger is, krijgt ze gekleurde vlekken, zo weet de mannetjes kameleon dat ze al bezet is. Kameleons verkleuren ook als ze een beetje ziek zijn, ze krijgen dan een flets kleurtje. Zo laat de kameleon weten aan andere kameleons dat hij niet gezond is. Een kameleon regelt ook zijn lichaamstemperatuur met kleurveranderingen. Als de kameleon het heel erg warm heeft, wordt hij lichter van kleur en als de kameleon het koud heeft en warmer wil worden, krijgt hij een donkere kleur. Sommige soorten kameleons passen zich ook aan de omgeving aan door van kleur te veranderen. Als ze in het gras zitten nemen ze bijvoorbeeld een groen kleurtje aan. Maar niet alle kameleons kunnen dit.