Hoeveel mg zoetstoffen (aspartaam/cyclamaat enz) zitten er in een zoetje of wat zoetstof?

Het is niet goed om teveel kunstmatige zoetstoffen te eten daarom wil ik graag weten hoeveel zoetjes of ml zoetstof ik per dag mag hebben mits het nog veilig is. ( ik weeg 50 kilo) hoeveel mg aspartaam/sacharine/cyclamaat of andere zoetstoffen zitten er ongeveer in een zoetje of zoetstof? Hoeveel mag je er van hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
3.5K

Antwoorden (1)

Ik heb het even nagezocht. De aanvaardbare dosis van aspartaam is 40 mg/kg per dag.
Dat betekent dat je veilig elke dag 2 gram aspartaam kunt opeten. Als algemene opmerking nog dat je als vrouw wel moet oppassen, met name op jonge leeftijd en bij vetoplosbare stoffen en op het moment dat je zwanger wilt worden, omdat embryonale ontwikkeling dan negatief beïnvloed kan worden. Embryo's kunnen in bepaalde fases heel gevoelig zijn voor stoffen die onschuldig zijn bij volwassenen. Aspartaam hoort daar niet bij, maar ik dacht paracetamol wel. Ook sommige medicijnen om malaria te voorkomen kunnen schadelijk zijn. Voor volwassenen zijn gifstoffen in de voeding niet een belangrijke bron van zorg, eerder bacteriën zoals de EHEC en ook bij bacteriën als Listeria is met name zwangerschap een risicofactor.