Zijn er organismen die altijd vliegen en nooit de grond raken?

Net zoals vissen in het water?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (5)

Gierzwaluwen komen alleen aan de grond om te broeden...

Ze hebben 4 tenen die alle 4 vooruit staan, dus ze kunnen niet eens op een tak of op de grond goed vooruit...

Toegevoegd op 18-05-2009 23:27:45
zo zijn er ook dieren die in de zee leven en alleen uit de zee gaan voor de voortplanting zoals reuzenschildpadden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, al komen sommigen aardig in de buurt. De gierzwaluw, bijvoorbeeld, slaapt in de lucht.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gierzwaluw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn er bij de vliegen en motten die heel kort leven (eendagsvlieg) soorten die na het uitkomen weg vliegen paren en sterven zonder aan de grond te komen. Echter deze hebben eerst wel een larvestadium meegemaakt in het water , of in of op de grond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat in ieder geval Albatrossen de eerste vier tot zes jaar van hun leven in de lucht en in de zee leven, zonder een voet aan land (grond) te zetten.
Deze informatie kreeg ik enkele jaren geleden bij Taiaroa Head, waar een grote kolonie albatrossen huist.

De levenscyclus van een kuiken:
Vader en moeder broeden, ieder steeds een week, 79 dagen lang. Dan kruipt het kuiken uit het ei. Het jong blijft vervolgens nog maandenlang afhankelijk van zijn ouders. Pas na 250 dagen verlaten jongen het nest. Op dat moment wegen ze gemiddeld 4,5 kilo meer dan hun ouders en zijn dan te zwaar om te vliegen. Hun afvalmethode: Minder voer en verder van het nest bezorgd.

Rond september waagt het jong de eerste pogingen tot vliegen. Kan het dat eenmaal, dan heeft het dier al snel genoeg van Taiaroa en vertrekt, waarna het pas over vier tot zes jaar zal terugkeren op land. Als ze na al die tijd dan eindelijk een eerste landing maken op het land, zakken ze door hun poten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
interessante vraag.....zouden er microorganismen kunnen zijn die constant in de lucht zweven? Ooit zullen ze zich moeten voortplanten.....