Wie weet wat voor insect dit is? Deze zag ik achter in mijn tuin...

ik heb uiteraard eerst Gegoogled maar niks kunnen vinden. Vooral de naald op de kop en de aparte (maar deels transparante) vleugels vallen op.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Foto?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kijk op de ipod dus misschien zie ik hem niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uhm, ik had een foto toegevoegd, maar dit heeft ie blijkbaar niet gepakt. Ik ben nu bezig met een 2e poging de foto te "koppelen". Alvast bedankt voor jullie snelle reacties...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe groot is hij ongeveer?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ongeveer ter grootte van een normale bij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is t 'n grote wolzwever..'n hommelvlieg
groetje Else

Het beste antwoord

Dat is de gewone wolzwever, Bombylius major, een vliegensoort. Wonderbaarlijk om te zien omdat ze vaak stil lijken te hangen in de lucht: de vleugels klapperen dan zo'n 300 keer per minuut!
"Het vrouwtje zet de eitjes af op zandige vlakten nabij de nesten van Zandbijen (Andrena en Colletes-soorten). De larven kruipen in het nest, vervellen daar in een made en voeden zich eerst met de stuifmeelvoorraad en later met de Zandbijenlarven."
http://www.natuurlexicon.be/GewoneWolzwever.htm

Zie voor meer info hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gewone_wolzwever
http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=insecten&id=689
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx voor deze info. Heb effe gegoogled en de foto's komen inderdaad overeen met hetgeen ik gefotografeerd heb. Alweer wat geleerd ;-)
Iedereen bedankt voor de genomen moeite!

Andere antwoorden (1)

Volgens mij is het een kolibrievlinder.