Waarom leeft het ene organisme(zowel dieren als planten) zo lang en de ander zo kort?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

'Omdat ze zo geevolueerd zijn' is het makkeklijkste antwoord. Verschillende levens strategien.

Als je in een jaar wilt groeien, zaad wilt zetten, dan heb je een andere levens strategie dan als je een grote eik wordt. en dus je energie kan besteden aan groei & later over voortplanting na kan denken. Afhankelijk van de locatie waar een soort ontstaat zijn de omstandigheden beter voort een lange termijn strategie en in andere voor korte termij strategie (Heeeel kort door de bocht: Een heel erg stabiel milieu is goed voor lange termijn soorten, instabiel milieu voor korte termijn).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij mensen is het ook zo dat cellen zich maar een bepaald aantal keer kunnen kopieren (hoewel er voorbeeld zijn in andere organismen die dat weten te voorkomen). bomen bestaan ook voornamelijk uit "dood" materiaal terwijl mensen bijvoorbeeld hun hele leven met 1 lever moeten doen die dus een beperkte houdbaarheids datum heeft (die korter wordt als je bijvoorbeeld drinkt)