Kunnen Lieveheersbeestjes een grote val overleven?

Ik had vandaag een lieveheersbeestje gered uit een spinnenweb.
Ik wou hem naar buiten doen via de brandtrap (het was 3 hoog.)
Helaas was het beestje niet al te snugger en liep hij/zij van mijn hand af.
Het viel dus minstens twee verdiepingen naar beneden en landde op een dakgoot.

Kan in theorie een lieveheersbeestje dit overleven?

Ik vroeg het me gewoon af :)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
2.4K

Het beste antwoord

Insecten kunnen vrijwel niet dood vallen. Ten eerste zijn ze relatief veel sterker dan grotere dieren (zoals wij bijvoorbeeld). Ten tweede is de verhouding tussen hun lichaamsgewicht en omvang veel gunstigere in de zin dat ze bij een val vrij snel maximaal luchtweerstand ondervinden waardoor hun valssnelheid nooit zo heel hoog wordt.

En het lieveheersbeestje zal ook nog eens zijn vleugels uitklappen, waardoor het of gaat vliegen of nog langzamer gaat vallen.

Kortom het overleeft de val. En de spin zal wel iets anders vangen, dus over haar hoef je je ook geen zorgen te maken ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat hij voor hij viel zijn vleugels uitklapt en wegvloog.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vleugels gaan dan meestal open dus ik denk wel dat hij nog leeft