Kan een spiegel verslijten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met een scherpe blik of met stekende ogen...;)

Het beste antwoord

Nou hier even een antwoord van een spiegel fabrikant.
Als een spiegel lelijk wordt,dan(zo heet dat)zit het weer er in,
Dat heeft te maken met vocht,en een spiegel hoeft niet
oud te zijn om lelijk te worden,dit heeft te maken met de
dikte van de zilver laag die gebruikt is.
De laag zilver in poeder vorm wordt vermengt met gedistilleerd water en wordt op het glas gegoten,
dan gedroogd, en dan heb je een spiegel.
Als je de zilverlaag er af wil hebben deden wij dat vroeger
met zoutzuur.

Toegevoegd na 25 minuten:
Als de zilverlaag er op zit,
dan gaat er nog een lak
laag overheen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat zie zilverlaag erop gedampt werd.
Verder klopt je hele reactie wel +1

Andere antwoorden (6)

Dat weet ik niet zo zeker, maar als ze heel erg oud zijn kunnen er wel (roest) vlekken op komen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Bij heel oude spiegels kan je dat zien: de achterkant slijt zodanig dat het glas daar niet meer kan spiegelen. Dat worden zwarte vlekjes.
Amadea
12 jaar geleden
Ja... alles slijt

Ik heb ook wel vaker heel oude spiegels gezien waar de laag die achter het glas zit los laat door warmte/kou/licht invloeden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze verslijten niet.

Wel kunnen ze onder invloed van vocht slecht worden. De dunne spiegelende laag achter op het glas kan dan slecht worden en afschilveren. Als je ze onder de juiste omstandigheden bewaard (Dus er geen schimmels of vocht bij laat komen) dan blijven spiegels eeuwig goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een spiegel is letterlijk glashard. Doordat het zo'n hoge hardheid heeft slijt het maar heel langzaam. Maar het slijt wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je met 'slijten' bedoeld dat de spiegellaag door corrosie is aangetast. Deze metaallaag is meestal chroom zoals in koplampen - maar mengsels met goedkoper aluminium erin bestaat ook denk maar aan de CD. Zelfs Philips heeft in Engeland duizenden cd's moeten terughalen omdat ze gingen roesten.
Een ander probleem bij spiegels is dat de luchtwerende laag achterop de spiegel zijn werk niet goed doet, of dat er vreemde lijmluchtjes uitkomt die op de spiegellaag is geslagen.
Je zal naar de 'spiegeldokter' moeten, meestal een wat grotere schilder zoals Kessler die de achterkant eraf halen en opnieuw spuiten (bij antiek en bewerkt glas rendabel) of bij reguliere glashandel een nieuwe spiegelruit bestellen en die slijpen de randen braamvrij.
Als de plaat niet te groot is kun je het best naar de 2e-handswinkels gaan en uitkijken naar een mooie moderne spiegel (kosten een krats) - en dan door de buurman even laten uitsnijden en braam slijpen, het is écht niet moeilijker dan gewoon glas snijden alleen het 'uitkloppen' van het overtollige stuk gaat nu niet met een hamertje aan de onderzijde maar met een klein houten hamertje tegen beschadiging en op de trillingen gaat hij inscheuren.