Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe weet je waar de wind bij jou vandaan komt?

Dus echt bij jou in de omgeving.
En als er weinig wind staat voel het niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Je kunt het aan de bomen zien. Bladeren, of heel dunne takjes bewegen bijna altijd, omdat echt windstille dagen er bijna niet zijn.

Je kunt het in veel gevallen ook horen, een beetje afhankelijk van hoe je woont. Ik kan de windrichting heel goed horen, aan het geluid van een snelweg, treinen en een kerkklok in een dorp op 5 km afstand. Als ik die klok 's avonds laat hoor, dan komt de wind uit het noord-oosten. De wind helpt het geluid van die klok dan een beetje.

Ook kun je zelf een windvaantje maken. Zie de beschrijving hieronder. Leuk om samen met jonge kinderen te maken. Het kan allemaal met spullen die je gewoon in huis hebt, en ik denk dat je er niet langer dan een uurtje mee bezig bent. Zet 'm op je balkon of in de tuin, en je weet precies waar de wind vandaan komt.
Succes!

http://nl.scoutwiki.org/Windvaantje_maken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk, uitgebreid antwoord voor een op het oog simpele vraag. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maddy99, ik denk dat het wel meevalt bij weinig wind. Een goed vaantje wijzigt al van richting als je er zachtjes tegen blaast. Als je de bouwbeschrijving leest, dan zie je dat de bewegende delen bijna geen weerstand hebben, dus hij zal het best goed doen. En op de dagen dat het echt windstil is, hoeven we de windrichting natuurlijk ook niet te weten, want dan komt de wind nergens vandaan ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vond dit het meest uitgebreide en duidelijke antwoord.
Windvaantje ga ik echt eens maken.
Waarom deze vraag: of je bij een minimum aan wind ook nog de richting kon bepalen :-)

Andere antwoorden (4)

Vinger in je mond doen en dan in de lucht houden. Daar waar het koud aanvoelt, komt de wind vandaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn hiervoor veel mogelijke manieren. hoe meer wind hoe gemakkelijker het is.

bomen, gras, takken, enz.
water (maar de golven gaan vaak ook naar de kan toe)
je haren
stilstaand windvaantje
voelen, vochtige vinger doen ook vele mensen.

maar alles is afhankelijk van waar je staat, ivm gebouwen, bomen. zoals een tunnenwind. gebouwen kunnen de windrichting soms 180 graden draaien. (voelt tenminste als totaal gedraaid.

online de windrichting opzoeken werkt het beste. maar omdat de gebouwen en andere dingen de windrichting kunnen veranderen kan je het nooit zeker zeggen.

http://www.buienradar.nl/wb.aspx?soort=wind&tijd=0
http://zomer.buienradar.nl/actuele_weersverwachting_windverwachting_Nederland_7.aspx
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om snel de wind richting te bepalen kan men een licht voorwerp de lucht ingooien en naar beneden laten dwarrelen, het voorwerp zal door de wind meegenomen worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel eenvoudig, ik weet dat de zon in het oosten opkomt. Dus kan ik ook noord, zuid en west bepalen. Aan fijne bladeren kan je toch al gauw merken waar de wind vandaan komt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing