Waarom zit het deurtje van een moderne windmolen niet "op" de grond maar een paar meter hoger... Toch lastig zo'n trappetje?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (4)

zodat de wieken de grond niet raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij komt er een soort voet uit de grond waaromheen de molen vaststaat. Dus boven die voet wordt de molen pas hol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bedoelt wat ik denk dat je bedoelt, dan is het om te voorkomen dat je zomaar naar buiten loopt, met de kans dat je door een wiek geraakt wordt. (Maar ik weet niet zeker wat je met een "moderne" windmolen bedoelt).
12 jaar geleden
Omdat in de voet van de molen nog een hoogspanningstrafo staat. Als de deur helemaal onderin zou zitten, zou je binnenkomen bij de trafo wat een gevaarlijke situatie opleverd. Door de deur wat hoger te zetten en dan met een trap, kom je binnen boven de trafo.
Met andere woorden, de trafo staat in de kelder van de molen welke niet direct toegangelijk is voor iedereen maar alleen voor bevoegde mensen. Deze mensen hebben ook weer een sleutel om in de kelder van de molen te komen.