Waarom halen mensen links en rechts door elkaar?

Heeft dit te maken met verschil in de hersenhelften, omdat vrouwen hier meer last van hebben doordat vr. hersenhelften meer op elkaar lijken dan mannelijke?

Toegevoegd na 11 uur:
Na een dag krijg ik allemaal plausibele antwoorden,allen bedankt hiervoor, maar iedereen weet toch waar rechts zit als we iemand een handdruk geven ter begroeting?Ook vrouwen weten dat. Ik weet nu nog steeds niet waarom juist vrouwen dat vaak door elkaar halen.

amc
14 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Het heeft te maken met de samenwerking tussen je beide hersenhelften, en met je ruimtelijk inzicht.
Als je ruimtelijk inzicht niet voldoende is ontwikkeld heb je ook minder coördinatie, en dat heb je nodig voor het onderscheid tussen links en rechts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Ik heb het nagespeurd en bioloog Tijs Goldschmidt schreef in zijn boek "De andere linkerkant"' dat onze linkerkant een spiegeling v.d. rechterkant is.Hoe minder onze hersenhelften van elkaar verschillen, des te meer de eigenaar moeite heeft met links en rechts. Vrouwelijke hersenhelften lijken meer op elkaardan mannelijke hersenhelften, vandaar dat zij er meer moeite mee hebben. Goldschmidt zelf had er ook last van en die lostte het op door zijn horloge links te dragen als hij rijles had. "dat werkte goed",zegt hij,"alleen vroeg de instructeur na een tijdje waarom hij altijd eerst de tijd wilde weten wanner hij een afslag nam.
Vandaar dat dit antwoord het dichtst in de buurt komt voor mij. Allen bedankt.

Andere antwoorden (5)

Ha, die AMC;

Misschien een stoornis in de oog/hand-coördinatie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen weten niet dat de duim rechts zit aan de linker hand als je de palm naar beneden houdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Dat heb je toch goed geleerd, neem ik aan. Dus waarom zou je je hand dan omdraaien? Tja, misschien als je achter het stuur zit,dat je verward raakt.Kan ik me voorstellen. Ik denk dat er toch een andere reden is, in elk geval een optie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie Hansv
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarbij, vrouwen halen rustig de handen van het stuur om te bekijken waar die duim nu eigenlijk zit;-)
Ze hebben moeite met links EN rechts... Als ze een richting zouden onthouden en die zouden linken aan EEN hand dan zouden ze zich nooit vergissen...

Dus als ze alleen links zouden onthouden en dan die ene links hand zouden onthouden, dan was er geen probleem...
Dan was links de richting die ze wisten en rechts de richting die ze niet wisten, dus nooit een vergissing...

Zo heb ik dat geleerd, want als taxi-chauffeur mag je je niet vergissen...

Nee heeft niets te maken met hersenhelften en niets met vrouwelijk en niets met gedroogde pompoenenpitten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Omdat iedereen twee handen heeft is dit probleem er nu eenmaal. Ik vraag me af, waardoor en als je het antwoord van itsme bekijkt lijkt het toch op de hersenstructuur.
Er zijn mensen voor wie dit een probleem is. Soms is dit een op zichzelf staand probleem, soms is het gecombineerd met een vorm van dyslexie of dyscalculie.

Een jip-en-janneke verklaring is: als er twee mogelijkheden zijn, en er zijn teveel manieren om er naar te kijken (van voren of van achteren, via de spiegel of van een foto af, voor linkshandigen of rechtshandigen) hou je uiteindelijk 50% kans over dat je goed kiest. Dat heeft niets met intelligentie te maken, maar het is gewoon een vorm van inzicht.
itsme
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Ik heb ook niet beweerd dat het met intelligentie te maken heeft. Maar door jouw antwoord denk ik nu toch dat het met de hersenstructuur te maken heeft( vanwege dyslectie).Dit betekent dus niet dat je dan dyslectisch bent, maar dit is dus ook een hersenfoutje.
itsme
14 jaar geleden
Alle soorten van inzicht of gebrek aan inzicht zitten in de hersenen. Of dat een fout is, is jouw conclusie.
Maar lees goed wat ik schreef: soms is het gecombineerd met dyslexie of dyscalculie. Soms. En misschien ligt het wel andersom: omdat je een bepaalde vorm van dyslexie hebt of dyscalculie heb je een grotere kans op links-rechts orientatie verstoring.
En voor veel mensen is alleen een beperkter ruimtelijk inzicht de oorzaak, en dat is geen afwijking maar gewoon een bepaalde eigenschap.
Voor de gelovigen onder ons is dat helemaal geen probleem, dat hebben wij katholieken voor op de ongelovigen.
Wij maken namelijk altijd met onze rechter hand een kruis.