Wat gebeurd er met de stormvloedkering wanneer de zeespiegel met meters zal stijgen?

Er werd bij de planning destijds niet rekening gehouden met een zeespiegelstijging.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De stormvloedkering zal niet meer voldoen in geval van extreem hoge waterstanden. Maar dat geldt niet alleen daar, er zal op diverse plaatsen extra bescherming gebouwd moeten worden tegen de zee.
Alles is uiteraard volledig afhankelijk van 'hoeveel meter'. Als het bij 2 meter blijft, is er nog een ruime marge. Maar als het 12 meter wordt, dan hebben we een fors probleem.

De stormvloedkering kan niet zo eenvoudig worden verhoogd. Een stukje er bovenop bouwen zal geen punt zijn voor de pijlers, maar het bewegende deel geschikt maken voor een extra hoogte van 12 meter is een groot probleem. Hoog genoeg betekent niet dat het ook sterk genoeg is.

Met andere woorden: ik weet niet wat de geleerden hierop gaan verzinnen. Ik weet niet of we de zee kunnen tegenhouden als die 12 meter stijgt. De zee wel, maar de rivieren komen van de andere kant en dat water moet ook 12 meter hoger komen voordat het de zee instroomt.
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Die zal moeten worden opgehoogd.
De Epsilon-werken.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan wachten op Omega-uur...
Die stijgt niet mee en is nutteloos geworden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De SVK is gebouwd voor excessen in de huidige tijd, (storm, westenwind, hoogtij) Bij een eventuele zeepspiegel stijging is er nog geen duidelijkheid over wat er gaat gebeuren. Elke aanname "koffiedik kijken".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zeespiegel stijgt niet met meters maar met millimeters... En voordat het een meter hoger is zijn we al weer 50 of 100 jaar verder... Dus na verloop van tijd is de constructie sowieso al moe geworden en versleten... (metaal moeheid of betonrot)... Dus niets zal blijven bestaan en is bestand tegen de tand des tijds...
De kering houdt het nog wel 100 jaar vol of langer... Over 100 jaar dan komen we wel weer met andere en betere oplossingen met de technologie die dan heerst...

Wij moeten ons aanpassen, dat deden we in het verleden, in het nu en zullen we doen in de toekomst...

We lossen het wel op samen...

(Maar destijds is wel degelijk rekening gehouden met een stijging van meters hoor...)