Wat is het verschil tussen ACT en Rationeel Emotieve Therapie (RET)?

Weet jij het antwoord?

/2500

Bij RET pak je het gevoel aan die je krijgt bij een gebeurtenis en zet bv deze irrationele gevoelens en gedachten om in rationeel denken. In Acceptance and Commitment Therapy (ACT) richt je je op jouw gedrag. Je gaat dus leren te voorkomen dat je deze gevoelens en gedachten krijgt.

Ik heb een cursus RET gedaan. Daarbij observeer je een gebeurtenis, je beschrijft hem, je gaat na welke (hinderlijke) gevoelens je daarbij had, en je stelt je dan ten slotte de vraag welke overtuiging achter die gevoelens steekt. Dit is best heel moeizaam. En overtuigingen zitten heel erg vast in je geest. Ook al ken je ze van jezelf, ze loslaten valt niet mee. Ik heb gezocht op ACT en bijgaande bron gevonden. Bij ACT probeer je die overtuigingen niet via je ratio te benaderen, maar via bewustwording. Ze gewoon bij jezelf gade te slaan en ze te voelen. Hoe het precies werkt, daar ben ik wel benieuwd naar. Het boek is bij bijna alle bibliotheken op dit moment uitgeleend. Het gevoel is bij RET een zwak punt, RET is erg rationeel. Waarschijnlijk springt ACT in dit gat.

Bronnen:
http://www.nieuwezijds.nl/Boek/97890571222...
http://www.simonenijboer.nl/content/index....

kort gezegd dus: ERT = leren dat je negatieve gedachten en gevoelens eigenlijk niet zo waar / niet zo logisch zijn; en ze vervangen. ACT = leren accepteren dat vervelende gevoelens er zijn, maar je niet hoeven te overspoelen; en leren er niet in te 'verdrinken'.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100