Is het mogelijk om een kompleet lichaamsvel/huid te transplanteren op iemand die bv. geheel verbrand is?

..de gehele buitekant dan, als een soort jas? Daar we donor huid kunnen overzetten waarom dan niet het gehele lichaam? (bij ernstige verbranding of huidkanker))

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Iemand die volledig verbrand is zal niet in leven blijven, omdat wij ook via de huid ademen, onze temperatuur regelen en het is een bescherming tegen
Ziekteverwekkers. Meer dan 90% derdegraadsverbranding is meestal dodelijk, bij oudere is dat 60%. Alles hangt natuurlijk af van hoe de lichamelijke gesteldheid van de persoon is op het moment dat hij zich verbrand. Dus 90% en 60% zijn wel de uiterste waar dan ook een klein mirakel moet gebeuren.
Bij huidtransplantatie zoals bv een nieuw gezicht, zijn de omstandigheden waarin de dokters werken, ideaal. Meestal gaat het over beschadigd maar hersteld weefsel.
Bij verbranding wordt er niet gewacht tot de huid is hersteld. Hier gaat men zo snel mogelijk van de betrokkene het bovenste van de huid wegnemen (niet het stuk volledige huid) en op de verbrande oppervlak leggen.
Als men een volledige stuk huid wegneemt dan komen de spieren, bloot te liggen
Als men huid neemt van een ander persoon, dan moet je rekening houden met de afstotingsverschijnselen. Op een zwak (verbrand) lichaam gaat dat zeker niet lukken, temeer omdat de patient zware medicatie zal moeten nemen, om het afweersysteem er van te weerhouden, de huid af te stoten. Maar dat heeft dan weer consequeties, voor de verdediging van het lichaam.
Dus nee het is niet mogelijk om een volledige huid te transplanteren.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Huid kan eigenlijk nooit getransplanteerd worden. Niet een hele huid, en ook niet een klein stukje. Alleen met je eigen huid kan dat. Donorhuid wordt altijd gebruikt als biologisch verband, dat er voor zorg dat de pijn afneemt en de eigen huid zich goed kan herstellen, met zo min mogelijk littekens. Uiteindelijk wordt donorhuid altijd afgestoten.