Hoe werkt een verlengsnoer met meerdere stopcontacten?

Hoe kan het dat een verlengsnoer de stroom gelijkwaardig verdeelt tussen zijn stopcontacten? Zou de stroom niet juist opgesplitst moeten worden zonder meer stroom te onttrekken uit de muur waarop hij is aangesloten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K

Antwoorden (7)

De stroom gaat naar de apparaten die een bepaalde hoeveelheid vragen. Zit er geen steker in het stopcontact gaat er ook geen stroom naar toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
technisch gezien is dat ook niet zo, ze zijn in serie geplaatst. Maar de electriciteit gaat zo snel dat de aangesloten apparaten er niks van merken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Als je stopcontacten in serie plaatst, zou je in *elk* stopcontact iets moeten aansluiten om überhaupt stroom te laten lopen. Als je dat al zou doen, en je zou bijvoorbeeld 5 stopcontacten hebben, dan zou elk apparaat 1/5e deel van de spanning krijgen. Daarom worden de stopcontacten gelukkig niet in serie gezet, maar parallel. Slotopmerking: dit heeft niets te maken met de snelheid van elektriciteit.
De stroom die door elk van de stopcontacten wordt geleverd hangt af van het apparaat dat je er op aansluit.
De verdeling is dus niet gelijkwaardig over alle aparte stopcontacten, een elektrisch kacheltje trekt meer stroom dan een oplader van een telefoon.
De spanning op alle stopcontacten is wel gelijk.
De stroom die op alle aansluitingen van het verlengsnoer tegelijkertijd geleverd wordt is de stroom die het stopcontact op de muur moet leveren.
Het stopcontact op de muur is, tezamen met andere stopcontacten en lampen, aangesloten op een groepzekering in de meterkast.
De groepzekering is meestal 16 A, je kunt dus nooit meer stroom trekken zonder dat de zekering springt.
Het totaal van alle apparaten en lampen die rechtstreeks of via verlengsnoeren op een groep is aangesloten kan dus niet meer zijn dan 16 A (3680 W vermogen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja !dat kan verkeerd gaan !indien er veel stroom ,zeg maar,getrokken wordt uit een stop contact (groep ) een draad moet er ook geschikt voor zijn . Zeker indien de stroom verbruikers tegelijk aan staan . De risico's stop door ! De draad kan warm worden . Het stop contact . En ja kort sluiting ,is dan helaas goed mogelijk . Zijn het lampjes die relatief weinig stroom gebruiken geen probleem .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vergelijk het met een waterleiding: daar zitten ook meerdere kranen op aangesloten. De ene staat dicht, de andere een klein stukkie open, de volgende stroomt voluit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AdreieK geeft een goed voorbeeld. Zie het als een waterleiding die onder druk staat en waar op het eind meerdere kranen zitten. Afhankelijk hoe ver de kranen open staan bepaalt hoeveel water er uit iedere kraan komt. Het is de druk en de weerstand van de waterleiding die de totale hoeveelheid uit te stromen water uiteindelijk limiteert.
Met elektriciteit gaat het net zo. De verbruikers die op de stopcontactdozen (SCD) zijn aangesloten bepalen zelf de verdeling. De limitatie in het geval van elektriciteit is de doorsnede van het verlengsnoer en hoe hoog het SCD waarop het verlengsnoer zit aangesloten is afgezekerd. In tegenstelling met een waterleiding kan er steeds meer stroom door een verlengsnoer, totdat het zo warm wordt dat het doorbrandt. Daarom het de te voeden SCD afgezekerd. In huis meestal op 16 A.
De maximale stroom die door een verlengsnoer mag lopen is altijd berekend in uitgerolde toestand. Ga je een verlengsnoer maximaal belasten rol het dan in zijn geheel uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om bij het antwoord te blijven over hoe een verlengsnoer eigenlijk werkt is het voor de vragensteller belangrijk om de begrippen "spanning" en "stroom" te begrijpen.

De spanning is in Nederland altijd ongeveer 230 Volt.
Dit is het verschil tussen de ene pool (plus) en de andere pool (min) van het stopcontact.

Stroom (Ampere) wordt bepaald door hoeveel vermogen (Watt) gevraagd word door het aangesloten apparaat. De stroom loopt a.h.w. vanzelf

Een verlengsnoer met meerdere stopcontacten is in feite niets meer dan een verlenging van de verschillende polen zodat er plaats is voor meerdere stekkers. Deze staan parallel aan elkaar.

Laten we zeggen dat er plaats is voor 3 stekkers met elk 2 gaatjes voor de plus-pool en de min-pool.

In het eerste geval is nog niets aangesloten.
De spanning is 230 V en de stroom is 0 A

In het tweede geval heeft:
Contact 1 een lamp van 100 W
De spanning blijft 230 V en er loopt stroom +/- 0,4 A
Contact 2 een kachel van 2000 W
De spanning blijft 230 V en er loopt stroom +/- 8,7 A
Contact 3 heeft niets.
De spanning blijft 230 V en er loopt géén stroom

In totaliteit aan het begin van de verlengsnoer blijft een spanning van 230 V en loopt stroom van (optellen) 9,1 A