Wat is er moeilijker om te bouwen ?? een brug of een tunnel ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K
paulus811
12 jaar geleden
Dit kun je niet beantwoorden want dat hangt van meer af dan alleen het feit of het een brug of tunnel is.

Antwoorden (7)

Dit hangt natuurlijk af van hele andere factoren.
Hoe lang,diep hoog. Welk wegdek, gesteente etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tunnel is moeilijker. Waarom, bij tunnelbouw heb je altijd nog onverwachte obstakels, zoals grondwater, ander gesteente dan gedacht, defecten aan de machine die de tunnel boort. Afzuigen van de lucht en verversen daarvan.

Bij bruggenbouw gebeurt ten eerste veel in de buitenlucht. Je kunt de bouw overzien en dus beter controleren. Ook is de techniek bij bruggenbouw ietwat simpeler dan bij tunnelbouw. Denk aan aanvoer van van alles en nog wat wat bij tunnelbouw gepaard gaat met gelimiteerde afmetingen.

Dit is dus mijn mening en gestoeld op geen enkele ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
best wel aardige vraag, echter de omstandigheden spelen hier ook een grote rol.
Denk daarbij aan het landschap (bergen, of juist vlak).

Mogelijke problemen bij bruggenbouw: Stevigheid grond als fundering voor de pijlers, een tunnel"kan nou eenmaal "drijven" in grondwater en heeft daarmee een veel lagere piek belasting op fundering.
Een brug kan hinder ondervinden van (veel) wind, er is er wel eens 1 ingestort door optredende trillingen bij bepaalde windsterkte en richting.

Andere (economische) afwegingen:
Bij een tunnel voor oversteek van rivier of kanaal is er minder hinder onderling tussen scheepvaart verkeer en weg /trein verkeer.

De technische nadelen van tunnel zoals oa. luchtverversing zijn al genoemd door anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk een tunnel want een brug is aan een paar ijzeren balken vast en een tunnel moeten ze heel veel ijzer gebruiken en als iets niet klopt stort de hele boel neer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaliter als men kan kiezen tussen een brug of een tunnel, kiest men voor de brug. Dat zou met kosten te maken kunnen hebben, maar alles overwegende denk ik ook dat het een stuk lastiger is om een tunnel te maken. Je hebt met veel meer factoren te maken dan bij het bouwen van een brug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt ook af van de locatie van de brug/tunnel....
Een tunnel in een verlaten gebied zal stuk makkelijker te bouwen zijn, als bijv. een nieuwe metrotunnel onder amsterdam door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een brug was vroeger veel makkelijker te bouwen dan een tunnel. Een kwestie van techniek en mogelijkheden. Sinds mensenheugenis bouwt de mens al bruggen, al zou het alleen maar gaan om een touwbrug over een ravijn of een paar boomstammen over een sloot.
Wanneer de eerst brug gebouwd is, is dan ook niet te achterhalen. Wel mag het duidelijk zijn dat de mens over de eeuwen veel ervaring heeft opgedaan en om die reden werden de bruggen dan ook steeds gedurfder. En zoals we weten, de Romeinen waren meesters in de bouw van bruggen, zoals al die beroemde aquaducten.

Met tunnels ligt het even anders, die heb je in verschillend verscheidenheid. Je kunt het over een amfibieëntunnel hebben of een fietstunneltje onder een weg door, die zijn allemaal niet zo moeilijk te maken. Echter een tunnel onder het Kanaal door, of voor de Metro in Amsterdam, ja dan heb je het over andere zaken.
Je kunt ze graven, laten afzinken, boren, etc. Als deze technieken zijn nog niet zo oud. De eerste tunnels door gebergte werd met behulp van dynamiet (moest je dus wel over beschikken) uitgehouwen (gegraven) door mensen. De eerste tunnel onder een bevaarbare waterweg is van 1843. Echter tegenwoordig is de technologie om een tunnel te maken zo ver ontwikkeld dat het een stuk eenvoudige is geworden. Nu laten we een computergestuurde boorinstallatie aanrukken en die boort, voert af en maakt de buis in een traject. Tegenwoordig is het dus niet zo moeilijk meer een tunnel te maken. Maar duur is ie wel!
Ik zou het zo willen samenvatten. In het algemeen mag je stellen dat het maken van een tunnel nog steeds veel duurder is dan het maken van een brug. En los van het geld: in de ene situatie komt een brug beter in aanmerking en in de andere een tunnel.
En in de ene situatie is het moeilijker een brug te realiseren en dan weer een tunnel. Het gaat om de afwegingen.