Hoe kraak je de Enigma?

Ik moet nu, voor diezelfde schoolopdracht over de Enigma, opschrijven hoe je de Enigma kraakt. Het hoeft niet heel precies te zijn. Weet iemand dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het idee van schoolopdrachten niet dat jij ze maakt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe je hem zou kunnen kraken of hoe hij gekraakt is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enigma is latijn voor raadselachtig.
Dus ik denk dat je raadselachtige dingen moet uitpluizen/kraken.
Misschien gewone raadsels, misschien andere raadsels.
En dan uitleggen hoe je ze gekraakt hebt, denk ik.
Hoe je ze zal moeten kraken, ligt aan het raadesel.

Antwoorden (2)

Tja,het is ooit gekraakt door een code boek dat is geen kunst. Een Duitse onderzeeër kwam in handen v de Engelsen tijdens de 2e wereld oorlog ,en daar vonden ze de code (de sleutel)en het hele apparaat! om de Duitse berichten te kunnen lezen . Men zegt dat dit een cruciaal voordeel was in strijd ,de Duitsers bleven maar de zelfde codes gebruiken ,de Engelsen twijfelde bijna of de info niet opzettelijk verkeerd was . In dit geval dus door toe val !nu mogelijk met gebruik v computer appeltje eitje . Bij vorige vraag vj stond al een perfect Antw: hoe de versleuteling in elkaar steekt . En ook wat je nodig zou hebben ,het apparaat ,dat zou al heel handig zijn ,de versleuteling Vd codes ,succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waar is het HOE in dit verhaal? De vraag is hoe, dat leg je niet uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen dus door toe val ! Nee ook door heel logisch na te denken ,er bleken heel veel mogelijkheden ,totaal niet relevant . Door een voorloper van een soort computer te gebruiken . Er werden ook grote fouten gemaakt door zender ,er zat veel herhaling in code ,dat schijnt ook Goed geholpen te hebben . Ps het geheim Vd veel mindere mogelijkheden schijnt tot voorbij de koude oorlog geheim gebleven .Amerika,Engeland leverde graag aan diverse landen de zgn absoluut ook door hen zelf zgn niet te lezen versleutel machine's .ik lees dit op wikipedia .er staat daar een leuk stuk over .kan helaas niks mee sturen
Dat doe je, om te beginnen, door duizenden met de Enigma gecodeerde nazi-berichten af te luisteren. Verder is het handig als je zo'n apparaat uit een gezonken U-boot opduikt; dat scheelt ook een heel stuk uitzoekwerk. Geef al die gegevens aan 's werelds slimste wiskundigen en laat ze uitvogelen hoe het werkt. Als de vijand zo stom was om codesleutels te hergebruiken dan komen ze er binnen een paar maanden uit, anders is het niet te kraken.

Alternatief is uit te zoeken wie de gecodeerde berichten verstuurd en daar een leuke undercover agente op af te sturen die al haar charmes gebruikt om dichter bij de informatie te komen. Deze kraaktechniek heet social engineering en is veel eenvoudiger uit te voeren dan de wiskundig aanpak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Srry!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik druk de hele tijd op enter..... Maar wat ik wou zeggen is: Dankje wel! maar je kunt de berichten dus alleen maar decoderen als je een enigma hebt?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder het apparaat in handen te hebben is de puzzel nog veel moeilijker om op te lossen. Dan heb je nog veel meer gecodeerde berichten nodig om het via statistiek te kraken. Maar in een oorlog zijn alle manieren van kraken toegestaan, dus ook een onderzeeer kapen. Dat scheelde de Engelsen een paar jaar rekenwerk destijds.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het scheelt trouwens ook dat er heel vaak hetzelfde stukje tekst versleuteld wordt in die gecodeerde berichten; iets als "aan generaal de Vries" bijv