waar begint de geschiedenis?

Ik moest dus voor geschiedenis een vragenlijst invullen waarvan ik de antwoorden op internet moet opzoeken. Toen kwam er de vraag:Probeer via internet eens uit te vinden in welke gebieden de geschiedenis voor het eerst begint." dus dat heb ik gedaan maar een echt goed antwoord vind ik niet, kan iemand me helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraag valt dan op te splitsen in meerdere vragen, vandaar dat je geen eenduidig antwoord krijgt.
Je kan het beste eerste deze gebieden definiëren en dan per stuk rondvragen, zoals "wanneer begint de geschiedenis van Nederland", idem "...de aarde", etc.

Het beste antwoord

De prehistorie (pre=voor) is de tijd voordat de mens dingen vastlegde. Pas als er dus overleveringen zijn d.m.v. schrift of tekening spreek je van historie. Alle tijd ervoor heet prehistorie.

Dit is tenminste de simpele uitleg, want in het echte leven is deze definitie een beetje gecompliceerder. Lees de onderstaande bron even. Vanuit daar kun je misschien wel wat informatie verder vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Overal waar ook maar iets is/was

Tegelijk met ons is de geschiedenis van de mens ontstaan. Ja vooruit 0.0001 sec eerder dan :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toen het schrift ontstond.
In de oertijd toen ze begonnen met muurschilderingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vast gelegde geschiedenis begint bij de muurschilderingen, uiteraard was er daarvoor ook geschiedenis, maar die is niet vast gelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de oerknal

Toegevoegd na 3 minuten:
(Maar qua mensheid kom je al snel in afrika terecht)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de geschiedenis begint toen de aarde ontstond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De geschiedenis van Nederland begon met de oudste resten die ooit gevonden zijn in ons land. De oudste resten werden tot nu toe gevonden in de Belvédère- groeve in Maastricht. Het zijn resten van een kamp van jagers-verzamelaars en stammen van 250.000 jaar voor Christus. Hier begint dus onze Nederlandse geschiedenis tijdslijn.
amc
12 jaar geleden
Alles wat al gebeurt is is in principe geschiedenis. Dus dit berichtje nu ook. En zo zal iedere geschiedenisleraar antwoorden omdat dit de waarheid is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geschiedenis verwijst in de eerste plaats naar de discipline die zich bezighoudt met de studie van chronologische ordening van gebeurtenissen, zich daarbij baserend op een kritisch onderzoek van bronnen. De bedoeling is inzicht te verkrijgen in culturen en volken uit het verleden.
Geschiedenis in de ruime betekenis verwijst ook naar alles wat in het verleden heeft plaatsgevonden, dus ook alle fenomenen die verandering ondergaan, met of zonder de mens. Een voorbeeld is de geschiedenis van het universum.

Geschiedenis wordt gebaseerd op een grote diversiteit aan bronnen, inclusief geschreven en gedrukte bronnen, interviews (mondelinge geschiedenis) en archeologie. Sommige benaderingen zijn in de ene periode gebruikelijker dan in de andere. Het tijdperk van de gebeurtenissen uit de periode vóór het geschreven woord staat bekend als de prehistorie.

Het tweede gedeelte van je vraag is een beetje vaag. Wat wordt hier met geschiedenis bedoelt? Je hebt verschillende disciplines in de geschiedenis als:
Agrarische geschiedenis, Archeologie, Genealogie, Historiografie, Mythologie, Paleontologie en Monografie.
Als men het over archeologie en de mens heeft dan moet je in Afrika zijn. Afrika is de bakermat van de mens. Als we de gegevens van de paleontologie en de archeologie mede in beschouwing nemen, heeft de mens in Afrika een lange geschiedenis.

Men kan zich ook op de geschiedenis per land richten. We nemen Nederland. Alle geschiedenissen van landen beginnen met de Prehistorie met zijn Steentijd en IJzertijd. Inherent aan deze periode is het gebrek aan kennis van wat er zich afspeelde. Waar later persoonlijke verhalen inzicht geven in beweegredenen, is men hier alleen in staat om culturen te onderscheiden aan de hand van archeologische overblijfselen of bodemsporen, voor zover deze al teruggevonden zijn in het 'bodemarchief'. Enerzijds is het aantal doorzochte locaties niet uitputtend, anderzijds zijn sporen verdwenen door natuurlijke oorzaken, maar ook door menselijk ingrijpen of bevinden deze zich in formaties die bedekt worden door recentere afzettingen. Voor deze voor-historische tijd is het beter te spreken van 'het gebied van het huidige Nederland'.

Je ziet hoe complex deze vraag is en dus niet eenvoudig te beantwoorden. De vraag zal dus specifieker gesteld moeten worden.