Heeft de NASA echt tonnen geinvesteerd om een balpen te ontwerpen die in de ruimte werkt?

Het verhaal gaat dat de NASA tonnen heeft geinvesteerd om een balpen te ontwerpen die het in de ruimte ofwel zonder zwaartekracht ook doet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Pen

Terwijl de russen gewoon een potlood gebruikten. Zou er dan echt niemand in de VS zijn geweest die op dit idee kon komen?

Zou dit echt waar zijn? Of een broodje aap?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er staat een link op die wikipediapagina naar http://www.snopes.com/business/genius/spacepen.asp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, weer wat geleerd, ook ik geloofde tot nu toe deze urban legend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha dat stond op facebook ook. Ik moest er hard om lachen, het klinkt zo lekker knullig.

Het beste antwoord

Dit is een heel bekend verhaal en enorme onzin. De Amerikanen hebben idd een pen gebruikt (aanvankelijk gebruikten ze potloden) die ook in een gewichtloze toestand prima schrijft maar de pen was niet in opdracht van de NASA gemaakt. De NASA merkte dat potloden geen fantastische oplossing waren daar ze kunnen breken en scherven grafiet en hout rond hebben zweven in de cockpit van een raket is niet ideaal te noemen.

Maker Paul C. Fisher heeft de pen op eigen houtje ontwikkelt (en dit is idd een duur grapje geweest) en de pennen verkocht aan de NASA (zo'n 400 pennen a $2,95) die er naar te schijnt erg blij mee waren.

De pennen zijn gewoon te koop en meneer Fisher heeft prima verdient heeft aan zijn uitvinding die een van de meest lucratieve patenten op pennen gebied schijnt te zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (3)

De les hieruit is waar, het verhaal zelf klopt niet helemaal.

De Amerikanen en Russen gebruikten aanvankelijk allebei potloden, later hebben de Amerikanen wel een dure speciale pen ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het schijnt van wel, terwijl de oplossing vaak zo simpel is.
Het voorbeeld is bekend, maar zeker ook van toepassing op automatisering. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA investeerde ooit veel geld in de ontwikkeling van een ballpoint die ook in de ruimte kon schrijven. Immers, in gewichtloze toestand wil de inkt niet uit een pen vloeien. De Russen hadden dit probleem inmiddels al heel praktisch opgelost: ze schreven in de ruimte met een potlood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt! Ze gebruiken hem nog steeds en je kan er zelf een kopen voor 50 dollar. Die pen is, zoals het wiki-artikel zelf al aangeeft ontwikkeld door het bedrijf Fisher en niet door NASA. Het heeft hen ook geen geld gekost.

Toegevoegd na 1 minuut:
En de russen gebruiken hem inmiddels ook.