Waarom heeft de hamerhaai een T-vormig hoofd?

Wat is de functie van deze 'hamer'?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
10.4K

Het beste antwoord

Hamerhaaien gebruiken hun ogen op de zijkant van hun T-vormige hoofd om tegelijkertijd te zien wat zich boven en beneden hun lichaam afspeelt. Er kleven dus veel voordelen aan dit ontwerp. Voordelen die direct samenhangen met de levensstijl en jachtmethoden van deze bijzondere haaiengroep. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de witte haai, is de hamerhaai een vis die vooral op kleine en middelgrote prooien jaagt in open zee en in de buurt van de zeebodem. Dankzij de tweeledige functie van zijn hamerkop kan hij de zeebodem afstruinen op zoek naar prooi en uitkijk houden naar eventuele concurrenten. Bovendien stelt de opvallende gezichtsvorm hamerhaaien in staat om afstanden veel beter in te schatten dan ‘conventionele’ haaien zoals de citroenhaai. Hamerhaaien beschikken net als mensen namelijk over binoculair zicht. De breedte van de hamervormige kop is ook een voordeel. Hierdoor hebben de elektroreceptoren waarover elke haai beschikt bij hamerhaaien een groter bereik.
SimonV
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De hamer is een batterij met elektrische sensoren waarmee dieren onder het zand kunnen worden opgespoord, als het ware een grote metaaldetector. Hoe groter, hoe beter, meer dieptebereik en breedtebereik. Ook het zwaard van de zwaardvis is zo een soort detector.