Ik moet voor een boek een emphatie-meter maken op school, ik moet aangeven wat voor cijfer ik de personen geef maar hoe moet je dat inzien?

hoe moet je die maken, wat is zeer empatisch en niet empatisch, ?

ik snap niet hoe je dat moet maken, moet je letten op hoe je op de persoon kijkt of hoe hij zich jusit voelt?

kan iemand me uitleggen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Empathie is het zich inleven in de belevingswereld van anderen, het zich kunnen verplaatsen in de gevoelens of gedachtegang van een ander. Empathie kun je niet aan iemands gezicht aflezen. Iemand kan grote empathische vermogens hebben maar het onvermogen hebben om dat te uiten. Empathie is niet te meten. Empathie kun je niet meten, Iemands 'gevoels-vermogens' op de meetmat leggen en daar een cijfer over geven ofwel daar een oordeel vellen getuigd daarom ook niet van empathie. Maak jij die meetlat dan geef je jezelf om te beginnen al een laag cijfer, want het is niet mogelijk en niet correct om over iemands gevoelsleven een waardeoordeel te vellen. Het zal van stijl en wijsheid getuigen om die opdracht weer terug te geven met de mededeling dat het onmogelijk is en niet correct.

Volgens de dikke Van Dale betekent 'empathie': het zich inleven in de belevingswereld van anderen, het zich kunnen verplaatsen in de gevoelens of gedachtegang van een ander. Wat je dus moet doen is bijv. een lat nemen en daarop een schaalverdeling maken van bijv. nul tot en met tien. Iemand van wie jij vindt dat hij zich goed kan inleven in andermans gevoelens, rekening houdt met de omstandigheden van een ander, kun je dan een hoog cijfer geven en iemand die weinig inlevingsvermogen heeft, een laag cijfer. Een egoïst is dus niet erg empathisch.

Bronnen:
Van Dale Groot Woordenboek der Nederlandse Taal

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100