Ik maak veel te veel huiswerk, wat te doen?

Ik ben er achter gekomen dat ik veel te veeeel huiswerk maak.
6 a 7 uren per dag en zondag 12 uren.
Per week 50 uren.
Omdat ik graag Mbo 4 wil halen, en ik wil de perfecte leerling zijn.
Maar dit heeft er al voor gezorgt dat ik woensdag hier een aanval door kreeg.
(Sluit aan op de vorige vraag, zie mijn vragen)
Ik vind dit veel te veel en hierdoor vergeet ik mijzelf.
Hoe kan ik dit nou aan pakken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
Ritsuka
12 jaar geleden
Hoe houd je dat vol O_o
Volgens mij zit je tegen een burnout aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kun je nou teveel huiswerk maken? Je maakt toch gewoon datgene wat je opgedragen krijgt? Dat zal hooguit 3 uur per dag zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teveel huis werk is niet goed net als alles waar te voor staat behalve televisie, en mss is het dus goed voor je om eens voor de televisie te zetten ipv je huiswerk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Perfectionisme sloopt je want niemand is perfect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bliets inderdaad
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet stoppen zulk abnormaal hoge eisen aan jezelf te stellen.
Niemand is perfect.
Doe het gewoon zo goed mogelijk en 1 keer een onvoldoende is ook geen ramp.
Doe gewoon dagelijks een kwartiertje/half uurtje minder.Om te beginnen.
Een bepaald moment weet je het wel en dan ben je alleen maar bezig met iets wat je toch al weet.
Iemand met jou instelling en motivatie komt er toch heus wel.
Maar ook ontspannen,anders ben je straks oververmoeid en stort je in.
Je doet me denken aan mijn broer.
Altijd de hoogste cijfers van de klas.
Hij wil ook alles perfect doen.
Alles weten en begrijpen.
Hij is wel superslim dat wel(IQ van 130)
Maar gelukkig doet hij nu ook andere dingen erbij.
Moet jij ook doen hoor!

Het beste antwoord

De lat lager leggen, want dit gaat je slopen.
En ik zal het maar heel hard zeggen : als je ZO veel moeite moet doen om dat MBO-diploma te halen, omdat het eigenlijk boven je macht is, zit er straks ook geen baas op je te wachten.

Veel belangrijker dan preceis welk papiertje is dat jij goed in je vel zit, gelukkig bent met wat je doet en gewoon naar beste kunnen je best doet.

Mijn dochter heeft precies hetzelfde gehad ; is begonnen op VMBO-T, mocht met de kerst overstappen naar HAVO/VWO en heeft toen uit alle macht geprobeerd de zelfde cijfers te halen. We moesten haar voortdurend afremmen om niet 24/7 huiswerk te maken en ook eens iets LEUKS te doen. En vaak kende ze de stof alláng, maar bleef maar uit onzekerheid en faalangst doorleren.

Toen ze eind tweede klas tegen overspannen aan zat te hikken, kwam gelukkig onze verhuizing naar Duitsland. We hebben haar hier op de Hauptschule (vmbo/mavo) gezet, en ze is helemaal tot rust gekomen , super op haar plek in het praktischer onderwijs en haalt alleen nog maar enen, het eerste trimester al. Dit jaar doet ze eindexamen op Realschule-niveau (mavo/havo) en gaat straks naar het MBO in Nederland. Helemaal prima. Ze kan nog steeds wel een beetje overdrijven, maar dat is nu eenmaal haar perfectionistische karakter. Maar die lat van het allerhoogste op bijna het laagste niveau leggen, heeft wonderen gedaan voor haar. Het is de beste beslissing die ze heeft kunnen nemen.

Neem dus HEEL goed onder de loep of je huidige opleding niet te hoog voor je gegrepen is, en zonee, of je dood gaat van een paar uur minder leren per dag. Want zo redt je het zeker niet. Er zijn absoluut meer dingen in het leven dan school en cijfers alleen. Concentreer je daar meer op, zonder meteen een luie losbol te hoeven worden. Want meer dan 50 uur aan je huiswerk besteden, dat is niet alleen gewoon belachelijk, het is ook gewoon gevaarlijk. Begin maar eens met een goed gesprek met je ouders, je mentor en je decaan erbij. Want dit kan niemand in je omgeving langdurig goedkeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Misschien moet je een beetje rustiger aan doen. Maar het ligt natuurlijk ook aan je cijfers. Als je er nu ook gewoon echt heel goed voor staat, kan je best wat rustiger aan doen.

En misschien moet er ook eens moment in de week zijn waarin je helemaal tot rust komt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leer eerst eens jezelf te accepteren om wie je bent en probeer eens van je af te zetten dat alles perfect moet zijn.
Ooit gehoord van de spreuk: wie niets doet,maakt geen fouten?

Jij alleen kan ervoor zorgen dat je minder tijd aan je huiswerk besteedt want 6 a 7 uur per dag is wel erg veel en er is meer in het leven om van te genieten.
Ik wil niet zeggen dat je hiermee je school maar moet verwaarlozen,maar je kunt het ook te bont maken.

Wat je ermee aan moet om het toch aan je vertrouwenspersoon te vertellen,dit is iets dat je echter helemaal zelf moet doen want zolang jij niets verteld,kan je vertrouwens persoon jou niet helpen en je wilt toch geholpen worden? Nou ga er dan voor of ga anders naar je huisarts en heb het met hem/haar erover of dat je iemand anders weet waar je het wel tegen durft te vertellen,maar b lijf er niet mee rondlopen want de enige die je hiermee hebt dat ben je zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt best veel huiswerk maken zonder dat je daar een paniekaanval aan over houdt.
De reden dat je zoveel stress hebt is niet omdat je veel huiswerk hebt, maar omdat je erover maalt, er niet goed mee omgaat.

Misschien neem je het allemaal wat te serieus. Focus je eens op de regen die buiten valt, kijk eens uit het raam, droom af en toe eens over wat je wilt doen als je ouder wordt, waar je heen wilt reizen of wat voor mensen je wilt ontmoeten.

En daarnaast, zonder te denken dat je school het belangrijkste in je leven is, doe je netjes en rustig je huiswerk. Zonder die allesoverheersende druk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vertel het aan je ouder(s)/ verzorger(s), zij kennen jou het beste en weten misschien een heel simpele oplossing. Ook kunnen ze aan de rem trekken als ze jou 's avonds nog steeds bezig zien.

Vertel het ook aan jouw vertrouwenspersoon op school. Deze weet hier vast iets op. Er zijn vast wel meerdere leerlingen die dit hebben.

Vraag aan klasgenootjes hoe zij hun huiswerk maken. Als jij de verhalen hoort, kunnen ze of heel herkenbaar zijn of heel verhelderend.
Als jullie allemaal moeite met de hoeveelheid geef dit dan met meerdere aan bij jullie vertrouwenspersoon. Deze kan zorgen dat de werkdruk eventueel minder wordt.
Het kan natuurlijk ook heel verhelderend zijn, dat bij jouw het spreekwoordelijke kwartje valt en jij jouw huiswerk op dezelfde manier in kan gaan delen.

Ook moet je prioriteiten leren stellen. Concentreer je meer op de vakken waar je lagere cijfers haalt, dan op de vakken waar je hogere cijfers voor haalt.
Vraag aan de leraar wat je precies moet maken/ weten, voor welke dag het af moet en hoelang hij denkt dat je nodig hebt om dit te maken/ leren. Leg daarbij uit wat je hier hebt uitgelegd en de leraar zal je vast graag willen helpen.

In ieder geval: laat je niet gek maken! Denk eraan dat je het liefst minstens 8 uur per nacht slaapt (anders gaat het leren op den duur niet goed meer).

Zorg dat je contact houdt met vrienden/ vriendinnen, want ontspanning is er belangrijk en dat is het leukste met je vrienden/ vriendinnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is het toch echt beter om een lagere niveau te studeren want 50uur is echt niet normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb opzig perfecte cijfers en kan alles aan.
Alleen ik ben een slechte planner.
studeren kun je leren.

Bespreek met je decaan je studiegedrag eens en probeer tot een meer efficiente werkwijze te komen. waarschijnlijk kan het allemaal veel sneller, zonder dat dit ten koste gaat van de resultaten.
12 jaar geleden
Je hebt meer afwisseling nodig. Nu kom je uit school (wss) met de wetenschap dat je toch alle tijd hebt en dan ga je die ook gebruiken.

Als je meer bezigheden hebt, zoals sport werk etc. , dan leer je pas echt goed plannen! (ik had vorig jaar hetzelfde als jij maar dan 2.5 u per dag, en nu met 1 uur per dag haal ik dezelfde cijfers!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OMG leg al je boeken in je kluisje op school en neem ze niet mee naar huis! zo leer je het af om huiswerk te maken ik zit op VWO en het gaat toppie met mij altijd goede cijfers. als je een test heb neem ze dan een dag van te voren mee naar huis. maar niet je werkboek/schift. DIT help echt. Als je aantekeningen moet maken doe het op een losblaadje en stop hem in je boek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elk mens is uniek. De een heeft een vlot leerproces de ander een wat trager, de een heeft een reproductiie-gericht leerproces de ander een betekenisvol. Geen leerproces is de beste. Als bij jou het beste is om veel werk te verzetten (ik 'moet' dat ook doen), dan is dit wat bij je hoort. Het is niet anders.

De beste willen zijn is een prima motivatie. Het is goed om op school alles uit jezelf te halen. Wanneer je dit doet dan zie je aan je cijfers, welk cijfer bij je hoort. Is dit een 6, dan hoort dit bij jouw unieke mens zijn. En fok jezelf dan ook niet op om een 8 te willen worden, want dit bereik je nooit omdat dit niet bij je mens-zijn hoort.

Je stinkende best doen maakt het verschil tussen een grauwe, roestige 6 en een blinkende, schitterende 6 die opvalt !!!!!! Dit verschil maak je helemaal zelf.

Wanneer je jezelf (je eigen cijfer) kent, wordt je (gegarandeerd) wat rustiger. Dan is het goed om in de praktijk te brengen wat reistebrein schrijft. Droom is over wat je met al je kennis kan/wil doen