De rivier de Schelde verdeelde zich oorspronkelijk ter hoogte van Antwerpen in twee stromen, op die plaats was de stroomrichting zodanig dat de namen Oosterschelde en Westerschelde wel logische namen waren.

Maar door inpolderingen en kanaliseren van de rivier is van dat natuurlijke verloop niet veel meer over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Plus. Dit is ook bij omroep Zeeland uitgelegd : https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/75805/Waar-komen-de-namen-Ooster-en-Westerschelde-vandaan
Wij zijn nu op het noorden georiënteerd, maar in het verleden was dat niet zo. In de historische kartografie werd het noorden niet altijd aan de bovenkant van de kaart geplaatst. Het was de west-oriëntatie die nu nog voor verwarring zorgt. Duidelijke voorbeelden daarvan zijn de namen Westerschelde en Oosterschelde ten opzichte van de Noordzee en de Zuiderzee.
Tot in de 17e eeuw hanteerden cartografen naar het westen georiënteerde kaarten, waardoor namen als Wester- en Oosterschelde eenvoudig verklaard worden. Op die kaarten lag Nederland dus een slag naar rechts gekanteld, met Zeeland linksboven en Groningen rechtsonder. Als je dan naar de twee afsplitsingen van de Schelde kijkt, dan ligt de Oosterschelde dus wel aan de rechterkant van de Westerschelde en zijn die windrichtingnamen logisch.
Amadea
10 jaar geleden
ItisILeClerc
10 jaar geleden
door het draaien van de kaart gaan we Noord niet Oost en Zuid geen West noemen
Cryofiel
10 jaar geleden
Mijn idee, LeClerc.
WimNobel
10 jaar geleden
Inderdaad, dit verklaart niets. De verklaring van iHave is volgens mij juist.