Hoe komt het dat het opgeloste stog word opgelost in de oplosmiddel ?

Bijvoorbeeld hoe komt het dat bijvoorbeeld kaarsvet niet oplost in water en suiker wel en hoe komt het dat dijood niet oplost in water maar in ethanol wel hoe komt het ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn twee zaken belangrijk, de energie in opgeloste, dan wel niet opgeloste toestand. Als de polariteit (mate van ladingscheiding) van de moleculen ongeveer overeenkomt is de energie van het mengsel niet veel hoger, dan bij gescheiden stoffen, waarbij alle deeltjes omringd worden door gelijksoortige deeltjes. Bij water en ethanol en suiker is ook een speciale binding, de waterstofbrug belangrijk, daarvoor zijn OH groepen nodig in het molecuul.
Naarmate de temperatuur (en druk) toeneemt begint een andere factor belangrijker te worden, dat wordt de entropie genoemd. Als de stoffen gemengd zijn is de wanorde groter en dat is een tweede streven in de natuur. Als gassen echter in een vloeistof oplossen neemt de wanorde voor het gas af, waardoor ze juist minder goed oplossen bij hogere temperaturen.