Zenden 2 verschillende voorwerpen op dezelfde temperatuur altijd evenveel straling uit?

De intensiteit van bepaalde elektromagnetische straling word bepaald door de temperatuur. Ja en hogere temperatuur zorgt voor een hogere intensiteit voor alle golflengten en een verschuiving van de hoogste intensiteit naar een lagere golflengten. Maar is de intensiteit alleen afhankelijk van de temperatuur, en hebben 2 verschillende voorwerpen met dezelfde temperatuur dan altijd de zelfde stralingskromme en zenden ze dan altijd even veel straling uit?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.9K
TurfGraver
3 jaar geleden
Licht maar ook warmte zijn elektromagnetische stralingen.
Over welke elektromagnetische straling heb je het?

Antwoorden (2)

Het elektromagnetisch spectrum is de verzamelnaam voor alle mogelijke frequenties van de elektromagnetische straling. Het spectrum laat zich van lage naar hoge frequentie (maar ook energieniveau per foton en daarmee van grote naar kleine golflengte) als volgt in een tabel zetten. Merk op dat frequentie-intervallen elkaar soms overlappen.
Het is dus absoluut onmogelijk jouw vraagstelling ergens te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Alle perfecte zwarte lichamen zenden gelijke straling uit bij dezelfde temperatuur, dit maakt een perfect zwart lichaam nuttig concept in de natuurkunde. Maar zoals bij alle idealisaties is een echt perfect zwart lichaam moeilijk te vinden in de echte wereld. Zwarte gaten kunnen een voorbeeld zijn van een perfect zwart lichaam, maar temperaturen van zwarte gaten met een stellaire massa zijn veel te laag om hun thermische straling te detecteren. Echte, niet-perfect-zwarte lichamen stoten niet allemaal op dezelfde manier uit bij dezelfde temperatuur en de hoeveelheid is natuurlijk ook weer afhankelijk van de grootte van de massa van het object
erotisi