Wat voor chemisch goedje vliegt uit zichzelf in brand bij contact met de buitenlucht?

In mijn middelbare schooltijd liet de leraar met het vak natuurkunde/scheikunde eens een chemisch goedje zien wat bij contact met de buitenlucht uit zichzelf in de brand vloog. Het zat normaal gesproken ondergedompeld in een vloeistof. Toen de leraar het wittig/grijze brokje uit de gifkast -en uit de vloeistof haalde begon het te gassen en vervolgens vloog het in de brand.

Nu blijkt dat ik toch niet zo goed heb opgelet, want ik ben helemaal vergeten welke stof dit is. Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is fosfor, wordt onder petroleum bewaard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was het inderdaad! Thnx Hajete!

Andere antwoorden (1)

Fosfor komt in twee verschillende vormen als vaste stof voor: de vrij ongevaarlijke rode fosfor en het witte fosfor.
Deze laatste vorm kan bij kamertemperatuur spontaan in brand vliegen.