Kan het zijn dat de blauwe lucht in de winter veel helderder is dan in de zomer?

Ik merk namelijk dat wanneer ik in de winter op een zeer zonnige dag naar de blauwe lucht kijk deze lucht veel "witter" lijkt dan wanneer ik in de zomer op een zeer zonnige dag naar de lucht kijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Jazeker kan dat!

Als het goed vriest zit er weinig vocht in de lucht. De wind komt dan vaak vanuit kiudden europa, is is zeer droog. Door het ontbreken van waterdamp krijg je mooie kraak heldere luchten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de winter is de lucht droger. Er zit dan minder vocht in de lucht waardoor je minder vervormingen hebt. In de zomer is de lucht veel vochtiger, denk maar aan de mistige ochtendgloren. Door al het vocht in de lucht, warmte, en beweging zie je dus minder "helder".