waarom draait niet alles in het universum in éénzelfde richting? volgens de wet van angular momentum zou dit wel zo moeten zijn...

Als het super geordende beginpunt van de bigbang om zijn eigen as-roteerde, waarom draait dan niet alles in die zelfde richting? de wet van angular momentum zegt nog thans dat alles wat van een roterend lichaam afkomt in dezelfde richting roteert als waar het van af is gekomen...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

De 'wet van angular momentum', zoals jij het noemt, zegt niet dat alles in dezelfde richting blijft draaien. De wet van behoud van hoekmoment zegt dat het *totale* hoekmoment constant blijft.

Een niet-roterend voorwerp kan zich dus wel degelijk splitsen in twee voorwerpen die elk een andere kant op draaien - zolang de totale hoeveelheid hoekmoment van die twee voorwerpen maar nul blijft.

Een roterend voorwerp kan dus een voorwerp uitstoten dat in een geheel andere richting draait, onder elke willekeurige hoek met de oorspronkelijke rotatierichting - mits het oorspronkelijke voorwerp zijn rotatierichting ook een klein beetje veranderd, zodanig dat de totale hoeveelheid hoekmoment voor en na de splitsing gelijk is.

Om die reden zien we in het universum alle mogelijke rotaties in alle mogelijke richtingen - er is geen wet die dat verbiedt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jeps merci! erg volledig antwoord.
Botsingen? Zwaartekracht? In de chaos daarna is er nogal wat gebeurd wat de draairichting kan beinvloeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik sluit me uiteraard aan bij het eerste antwoord, maar je veronderstelling van een eigenrotatie van het heelal is dan ten opzichte van een soort denkbeeldige superruimte en van twijfelachtige fysische betekenis. Deze draaiing zou zich dan moeten openbaren bij de slinger van Foucault. De recente metingen met een (slecht werkende supergyroscoop in de ruimte vonden niets dat op deze superruimte wijst. Ik ben het dan ook eens met het principe van mach en stel dat dit soort rotatie afhankelijk is van alle omringende massa in het universum. De volledig mathematische superruimte waarin het big bangstelsel zou moeten roteren heeft denk ik geen fysysche betekenis en kan alle mogelijke eigenschappen hebben zonder enige invloed op metingen in dit heelal. Daarom is deze ruimte of de eigenrotatie van het heelal ten opzichte daarvan niet van enige fysische importantie.