Wat als er geen leven na de dood bestaat?

Aan alle mensen die geloven dat er meer naar de dood is dan niets... Zoals ikzelf. Of het nu gaat om reïncarnatie, een andere wereld, iets wat we niet kunnen bevatten, waar jij ook in gelooft of waar jij het bestaan ook niet van uitsluit; wat als dat er niet is?

Op een sip moment liet ik mezelf gaan in de gedachte; stel nou dat al deze spirituele mensen ongelijk blijken te hebben. Dat je ziel nooit bestaan heeft voor er leven was, er niets is tussen hemel en aarde, en je "weg" bent als je dood gaat.

Als iemand dat zeker kon stellen, hoe zou jij daar dan mee omgaan? Hoe zou jij je voelen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Ik zou -nog meer als nu- proberen alles uit het leven te halen en geen enkele kans voorbij laten gaan om al mijn dromen waar te maken.
Maar omdat ik wél geloof in leven na de dood, leef ik nu gewoon op een manier die mij gelukkig maakt en ben ik er van overtuigd dat ik in andere levens nog kansen genoeg krijg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (24)

Dan hoop ik voor jou dat er leven is voor de dood...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet anders dan nu aangezien ik daar ook al van overtuigd ben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dood gaat ons niet aan; immers wat ontbonden is, is zonder waarneming en wat zonder waarneming is, heeft niets met ons uit te staan.

Epicurus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of je er in gelooft of niet maakt niets uit; als er iets is merk je dat vanzelf, als er niets is merk je ook niets, je bestaat dan niet meer dus dat kan je dan ook niet meer waarnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Makkelijk gezegd, maar met dit idee zal je toch tijdens dit leven (en op je sterfbed, en dat van je geliefde om maar wat te noemen...) mee moeten dealen!
Ben er altijd van uit gegaan dat er na de dood niets is!
Maar dat kun je niet zeker stellen,dus als jij gelooft dat er ïets"is dat na je dood verder leeft of bestaat,moet daar rustig mee door gaan!
Ik zie nu pas,dat ik niet geacht wordt antwoord te geven,maar heb het al gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of je suggereert of we dan misschien bang moeten worden voor de dood.

In ieder geval het volgende: Als je niet meer terug kunt, kan je beter kijken hoe je het beste vooruit kan gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan doet 't verder geen pijn.

Verder is 't nooit zeker te stellen. Dus is die vraag eigenlijk niet van toepassing. Als 't wel zeker was te stellen, dan betrof 't niet 't leven hier op aarde zoals we dat nu kennen. Dus de vraag 'Hoe zou jij je voelen?' heeft betrekking op een niet-bestaande wereld waarin sowieso alles anders is. En daarmee heeft de vraag denk ik ook geen zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mee eens, maar de vraag begrijp ik wel... +1
Ik geloof niet in een leven na de dood en ook niet in een ziel. Ik moet zeggen, dat mij dat een grote hoeveelheid rust geeft. Ik moet er niet aan denken Niet dat het hier op aarde slecht met mij gegaan is. Integendeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat met zekerheid vastgesteld zou worden dan zou ik mij diep teleurgesteld voelen. Er zijn nog heel wat dierbare die mij voorgegaan zijn. Het zou de mensheid ook denk ik veranderen als dat bewezen zou zijn. Misschien gaan mensen nog meer uit het leven proberen te halen dan ze al doen. En zouden de mensen die in karma geloven zoals ik, misschien niet meer zo snel denken, wat ik fout doe komt bij mij terug.
Wel een enge gedachte..... als alles anders zou blijken te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt wel eens gezegd: Religie en spiritualiteit zijn geboren uit angst voor het 'niet meer zijn' na de dood.

Twijfel over leven na de dood (in sombere momenten) heeft iedereen. Er zijn zelfs pausen geweest die dat hebben toegegeven.
Je hebt sowieso te dealen met het idee dat dit wellicht het geval is.

Wat als er ECHT niets zou zijn...en we zouden dat met zekerheid weten?
...Ik heb toch ook geen angst voor de periode VOOR mijn geboorte?

Persoonlijk echter denk ik het volgende:
De angst die bezit van ons neemt wanneer we stilstaan bij een mogelijk 'niets' buiten dit leven, komt voort uit het diepe en onbewuste gevoel van 'weten' dat er wel degelijk iets is.
Als we dus zouden toegeven aan die angst zouden we ons eigen gevoel en onze onbewuste herinneringen verloochenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou voor mij geen enkel verschil maken. Leven is altijd in het nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yesterday is history
tomorrow is a fantasy
today is a gift
that's why it is called
the present
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor jouw toevoeging
Als iemand me zou kunnen bewijzen dat er na de dood niets meer is, dan zou ik zeer teleurgesteld zijn.
De dood immers, is een overgang naar een beter leven.
Het is een einde aan de les die wij hier op aarde moeten ondergaan.
Dan zou alles wat ik de laatste jaren meemaak en ervaar voor niets zijn geweest, dan zou het alleen nog maar niet wetenschappelijk bewijsbare onzin zijn.
De wetenschap zou gelijk krijgen dat het allemaal een product is van onze hersenen, dus onzin en sugestie!
Mijn wereld zou instorten, hij zou afgebroken worden totaan de fundering en misschien nog wel verder!!!
ik zou uitgeblust zijn, leeg gelopen ,ontredderd.
Ik zou hulp nodig hebben.

Maar ik weet zeker dat het niet zo is en ik nooit teleurgesteld zou worden, ik zal doorgaan met waar ik mee bezig ben en zal alleen nog maar meer volharden in de uitvoering van mijn taken.
Mijn vertrouwen in het hiernamaals en die andere wereld
zal nooit verloren gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 precies zoals ik er ook over denk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kaylee, waarschijnlijk bestaat er helemaal geen hel.
Wel is het leven op aarde een grote les en je , als je het niet goed doet dan kom je weer terug in een nieuw leven en doe je alles weer over.
Alle negatieve dingen hier op aarde zouden een onderdeel kunnen zijn van de les.
Kinderverkrachters en moordenaars zijn misschien een onderdeel van het grote plan.
En het is aan jou hoe je daar mee om gaat.
Dus weer een les.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dood (is) immers.... waar baseer je dat op?,
zal nooit verloren gaan... zeg nooit nooit. Blijf geloven vwant de ontknoping maak je niet mee en als je hem wel zou meemaken dan heb je geluk gehad, als je niet in het vagevuur of de hel wakker wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wim.. dat is moeilijk uit te leggen aan iemand die er niet in geloofd, net zo moelijk als dat jij zou moeten uitleggen waarom je er niet in geloofd, als jij dat kan hoor ik het graag.
En nooit nooit zeggen is mischien juist, maar ik ben er na bijzondere ervaringen zo van overtuigd dat ik nooit kan zeggen.
De rest van je reactie kan ik niet volgen, als je niet gelooft in een leven na de dood, is er ook geen hel en vagevuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi Ed
Ik ben er mee gestopt om proberen uit te leggen dat er meer is. Daarom voor jouw een dikke +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@loes: Bedoel je niet 'uit te leggen waarom jij *denkt* dat er meer is'? Feit is dat geen van ons 100% zekerheid heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@suzy, nee suzy, wèten en eigen ervaring, is voor mij anders als Dènken, dat er meer is :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof onmiddellijk dat je *denkt* te weten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@suzy, Je loopt op straat en voor je neus gebeurt er een ongeluk, jij ZIET het gebeuren, met je eigen ogen.
Dan zeg ik tegen je , nee suzy, je dènkt dat je dat gezien hebt.
Hiermee kun je het vergelijken ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, hier zijn de remsporen, daar ligt het autowrak, daar staat de ambulance, daar zijn de slachtoffers, dat zijn hun verwondingen. En daar zijn de getuigen die onafhankelijk van elkaar hetzelfde ongeluk hebben waargenomen. Je verwart iets dat je onomstotelijk objectief waarneembaar voor iedereen kan aantonen met iets dat je simpelweg niet kunt weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit bedoel ik nou met wat ik eerder zei; ik ben er mee gestopt om mezelf te gaan verdedigen, om telkens aan te horen dat het niet waar is wat ik zie en weet.
Knap, dat een ander dat voor mij kan bepalen trouwens.
Dus bij deze Suzyq, even goeie vrienden hoor, maar ik voel me niet geroepen om telkens met bewijzen te komen.
Jij hebt jouw mening hierover en ik de mijne ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg niet dat het niet waar *is* wat jij ziet, die mogelijkheid laat ik open. Ik zeg dat we dat met de informatie die we hebben niet zeker kunnen *weten*. Dat doet niets af aan jouw ervaring, loes!
Ik ben er van overtuigd dat er een vervolg is. Ons lichaam is een deel dat zich bevindt in deze realiteit en dat zal hier blijven. Spiritueel kunnen we veel meer. Zou dit niet zo zijn, wat zou het afdoen aan het leven dat ik probeer te leven met het idee dat het wel zo is? Ik help anderen, ik sta op een positieve manier in het leven en heb geen religie nodig. Dit zal niet veranderen als ik weet dat er niets is. Natuurlijk geldt volgens veel ethiek-geleerden dat het gedrag van mensen bepaald wordt door de angsten die hij/zij heeft. Maar we zijn inmiddels toch ook zelf geevolueerd door die inzichten van hen? Ik meet altijd met het universele beginsel van goed en kwaad, niet met het door de mens bepaalde of bedachte. Als er geen mensen zijn, is de realiteit altijd dezelfde. Deze is niet door ons bedacht. Ik geloof dat hij welliswaar wel voor ons bedoeld is, of dat we een gevolg zijn van deze realiteit, waarmee er wel een onverbrekelijke verbond is. Na mijn dood zijn er nog altijd mensen die verder leven. Of ik nu wil of niet, heb ik daar invloed op gehad en de 'echo' of 'Synchroniciteit' daarvan zal blijven. Net als onze voorouders dat deden.

Als er voor ons spiritueel niets is na onze dood, dan is het er toch effectief. Spiritueel is slechts een intellectueel en/of emotioneel begrip plaatsen bij dingen die je niet kunt (wilt kunnen) 'bewijzen'.

Ik zou me er niet zo druk om maken OF het er wel of niet is. Ik zou me er meer druk om maken, hoeveel tijd ik er aan kwijt ben om er over te piekeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt de gebeurtenissen in je leven relativeren door steeds te denken: volgende keer (bv na de dood) beter. Je kunt ook denken dat elke gebeurtenis uniek is en je nooit dingen kunt herstellen of beter kunt doen. Dit lijkt mij een realistischer benadering. Elk moment is tenslotte ook uniek, zelfs als je dezelfde soort dingen nog eens kunt doen. Voor gelovigen is die gedachte wel even wennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik zeker wist dat er niets is na de dood zou mij dat beangstigen. Dat er voor mij niets was, en na mij ook niets meer. Dat mijn lichaam vergaat tot stof, en waar deed het dan eigenlijk allemaal nog toe.
Dan mag je nog hopen dat je voortleeft in de gedachten van mensen die om je heen leefden en voor wie je iets hebt betekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je pech maar dan kan je nog altijd je geloof afzweren en dan ben je welkom in de wereld der rationeel denkenden (Ongelovige honden zoals ik dus)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ervan overtuigd dat er "meer" is na de fysieke dood, maar als er dat niet blijkt te kloppen dan zal ik er niets van merken, dan dooft het vlammetje uit, misschien vergelijkbaar met wanneer je onder narcose wordt gebracht, daar heb je ook geen weet van. Het gaat er vooral om in het "nu" te leven, dat is je enige zekerheid, het huidige moment. Wat er is gebeurd ligt achter je, wat er nog zal gebeuren weet je niet, alleen dit ene moment is er en is alweer vervlogen op het moment dat je het ervaart.

Ook als er met 100% zekerheid vastgesteld zou worden dat er niets meer is voor en/of na dit leven zou dit mijn manier van leven niet veranderen. Leef iedere dag alsof het je laatste dag is, ten volle, streef daar in ieder geval naar. Probeer alles uit je leven te halen! Dat is mijn instelling, of er nu wel of geen leven voor en/of na de dood is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, je hebt geen geloof nodig. Net zo als mensen die te horen krijgen dat ze nog een jaar te leven hebben niet dat jaar met bankovervallen en sexuele escapades beleven. Dat was in de vroege middeleeuwen wel zo.
tja, dan zou ik denken dat ik heel erg teleurgesteld zou zijn.En dan mijn lieve ouders en vrienden nooit meer, dan koester ik ze nu maar heel erg goed in mijn hart. Maar als dan echt dood ... dood is zal ik er ook geen weet van hebben.
Maar leuke vraag van je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou ik het erg zwaar krijgen.. ik leef voornamelijk nog omdat ik ervan overtuigd ben dat mijn zoon daarginder ergens is en dat ik hem terug zal zien..ooit.. als met zekerheid wordt vastgesteld dat er niets meer is dan is hij daar dus ook niet meer en die gedachte zou waarschijnlijk ondraaglijk voor me zijn.. zou mijn leven heel anders moeten gaan invullen en of ik dat kan opbrengen met die wetenschap dat het maar voor een keer is en niet om me later in een ander leven op een andere manier te kunnen handhaven dan kan ik er net zo goed nu al mee stoppen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi en erg overtuigend gezegd.
ooit zien we elkaar weer terug ook je zoon.
Blijf daarin vertrouwen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lief van je Ed! Thx...
Ik ga ervan uit dat er geen leven is na de dood. Ik denk niet alleen dat mijn ziel er voor mijn geboorte was en er niet na mijn dood zal zijn, maar dat er überhaupt niet zoiets als een persoonlijke ziel bestaat.

En dat is voor mij geen sippe gedachte. In tegendeel. Ik hoef me niet druk te maken over welk effect mijn daden zullen hebben op een leven na de dood, ik hoef me niet af te vragen welk effect een vorig leven heeft gehad op mijn huidige leven. Alles wat ik hoef te doen is *nu* goed te leven. Het gaat erom wat ik van *dit* leven maak. Dat ik me *nu* ontwikkel tot een goed mens. Dat ik *nu* verbonden ben met de wereld om me heen, en me *nu* inzet om een goede invloed op die wereld te hebben.

Wat is daar sip aan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger, toen ik kind was, geloofde ik als braaf RK jongetje in God, Jezus en de hemel. En dus in een leven na de dood.

Toen ik de puberteit naderde, begon ik zelf na te denken. Ik kwam eerst tot de conclusie dat God niet bestond. Vervolgens realiseerde ik me dat dat betekende dat ook de hemel niet bestond. Daarna besefte ik dat dat moest betekenen dat er geen leven was na de dood.

Niet dat dat een onontkoombare conclusie was, maar het was een mogelijkheid. In de loop van een aantal jaren kwam ik tot het besef dat het niet alleen een mogelijkheid was, maar dat het de meest waarschijnlijke mogelijkheid was. Hoe meer ik te weten kwam, ook over andere gebieden, hoe meer ik moest toegeven dat er niets was - geen ziel, anders dan ons karakter en ons zelfbeeld, en zeker geen wat-dan-ook na de dood.

Is dat triest? Die vraag is niet relevant. Het is gewoon zo. Daar hebben we het maar mee te doen.

Vergelijk het met de honger in Afrika. Dat is triest. Nu kunnen we ervoor kiezen dat te ontkennen, en net te doen alsof er geen honger is. Maar dat verandert niets aan de werkelijkheid.

Hetzelfde geldt voor een leven na de dood. We kunnen ervoor kiezen het triest te vinden dat er na de dood niets is, dat feit dus te ontkennen, en net te doen alsof er wel iets is na de dood. Maar ook dat verandert niets aan de werkelijkheid.

Natuurlijk weten we niets zeker. Ondanks het totaal ontbreken van enigerlei aanwijzing voor iets na de dood, is het in theorie mogelijk dat er toch iets is.

Je ziet vaak dat realisten dit erkennen. Mensen die geloven in een voortbestaan, zijn daar vaak heel stellig van overtuigd. Ze zeggen heel luid en duidelijk het "zeker te weten".

Maar dat kán helemaal niet!

Dat "zeker weten" moet haast wel het overschreeuwen zijn van hun eigen angst dat ze ongelijk hebben. Waarom zou je anders zo hard moeten schreeuwen dat je het "zeker weet"? Waarom zou je niet kunnen melden dat je gelooft in een voortbestaan, en dat je ervan uitgaat dat het er is, maar dat je moet toegeven dat je het ook bij het verkeerde eind zou kunnen hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ga ik Epicurus quoten: 'Zolang ik er ben, is de dood er niet. Zodra de de dood er is, ben ik er niet meer.' Wat zou er dan zijn om bang voor te zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Reïncarnatie lijkt me wel leuk, maar ook ik geloof dat er niets is...

Iemand die daar geen moeite mee had zei ooit: Je bent toch ook nooit verdrietig dat je er niet was voor je geboren was? Zo zag die het ook voor na de dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan hebben ze het licht gezien?