Wat is het nut van sterven?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Ruimte maken voor bewoning op de aarde. Wat is het nut van eeuwig leven?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankje wel
Reddie
7 jaar geleden
Wat is het nut van leven?

Antwoorden (1)

Doodgaan maakt onderdeel uit van de evolutie. Ieder organisme probeert zichzelf sterk te maken op deze planeet. Dit kan alleen door selectief te zijn: de sterkste zullen overleven. Ziekte zorgt ervoor dat de zwakkelingen al gauw ertussen uit worden gehaald. Met onze huidige medische wetenschap zijn wij echter in staat om de meeste ziekten te bestrijden, waardoor we langer leven en bepaalde ziekten overwinnen.

De evolutie is erop gericht om een organisme continue te versterken, te verbeteren en aan te passen aan de leefomgeving. Dit kan alleen door nieuw leven, waaraan bepaalde genen worden doorgegeven. Nieuw leven ontstaat uit twee mensen die zich voortplanten. Na de voortplanting is het voor het oude lichaam niet langer nodig om op aarde rond te lopen. Het lichaam verouderd en wordt nutteloos. Het zal uiteindelijk sterven. Door te sterven wordt er plaats gemaakt voor nieuwe levens.

Zouden oude lichamen niet sterven en er zou continue nieuw leven bijkomen, dan zouden er teveel mensen op aarde rond lopen. Dit zou uiteindelijk resulteren in een ernstig voedseltekort en uitsterven van de mens.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het begrip "nut" is overigens een menselijk denkbeeld waarbij de mens centraal staat in de natuur. Dit is echter een zeer relatief begrip in de biologie. In de natuur hoeft iets geen nut te hebben.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar wat is het nut dan van al dit
SimonV
7 jaar geleden
Geen. Zie aanvulling.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lees eens het verhaal The bicentennial man (Tweehonderd jaar mens),van Isaac Asimov, waarin dit thema aan de orde komt.
tinus1969
7 jaar geleden
@Tommaso41, er is geen nut; het is gewoon zo.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het nut van sterven is hetzelfde als het nut van leven.