Is hawkingstraling een bewijs voor gravitonen?

Hawkingstraling is de uitstraling van deeltjes die zijn ontstaan bij de rand van een zwart gat. Deze deeltjes kunnen ontstaan als er genoeg energie is in een lege ruimte en ontstaan altijd in paren (deeltje en antideeltje). De energie moet gegeven worden door een neutraal boson. Nu kwalificeren zowel fotonen en gravitonen (ook al zijn gravitonen hypothetisch) voor deze functie. Maar bij een zwart gat zouden er vanwege de hoge gravitatie kracht waarschijnlijk veel virtuele gravitonen bevinden, dus zal het waarschijnlijker zijn dat deze de bosonen zijn die de energie leveren. Vandaar dus mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Hawking straling is daar helaas geen bewijs voor. Daarbij komt dat Hawkingstraling nog steeds een theoretisch iets is, aangezien dit niet te meten is met de huidige technologie.

Je hebt inderdaad gelijk dat paren van deeltjes kunnen ontstaan. Dat doet het overal in de lege ruimte. Deze deeltjes komen elkaar na verloop van tijd ook weer tegen (misshcien niet exact dezelfde deeltjes, maar wel gelijke combi's) en anhileren elkaar. Er ontstaat weer energie.
Het bijzondere van Hawkingstraling is dat dit effect van elkaar tegen komen veel minder waarschijnlijk wordt omdat de helft vd deeltjes weggevangen worden door een zwart gat.
Het tweede bijzondere is dat bovenstaande thermodynamisch niet kan. Je haalt namelijk energie uit niets en de wet van behoud van energie geeft aan dat dit niet kan. De enige mogelijkheid is dat voor het deeltje wat blijft bestaan energie is gegeven vanuit het zwarte gat. Dit is de reden dat als Hawking energie wordt aangetoond en een mogelijkheid is dat zwarte gaten "verdampen". Ze sturen energie terug de ruimte in hierdoor.

De deeltjes die hierbij van toepassing zijn, zijn ALLE elementaire deeltjes, dus ook gravitonen (als deze inderdaad bestaan, ook deze zijn nog theoretisch). Het meten van deze deeltjes is al moeilijk genoeg, laat staan dit te doen bij een zwart gat.

Theoretisch echter, heb je ook nog niet echt een case. Aangezien bij een zwart gat alle soorten deeltjes ontstaan zal er niet specifiek meer gravitonen hier gewonnen worden.

De gravimetrische verstoringen bij een zwart gat zijn natuurlijk wel verschrikkelijk. De zwaartekrachtvelden zijn zo intens dat je hier waarschijnlijk wel gravitonen zou moeten kunnen vinden. Maar de hawking straling zal hier aan niet bijdragen.
Thecis
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
En hoe is dit een aanvulling? Maar er op in gaande, in het eerste stuk heb je zeker een punt. In het tweede stuk sla je de plank mis. Van de oerknal is niets zeker dus zo stellig kan je dit niet stellen. Echter is er 1 theorie, M-theorie, die in gaat op het ontstaan van de oerknal en dit is als 2 "branes" elkaar raken er een effect ontstaat dat er een gigantische energie vrijkomt, een Big Bang.
http://nl.wikipedia.org/wiki/M-theorie Deze theorie is nog vrij jong (1995) en wiskundig nog niet geheel verfijnd. Bewezen is het zeker nog niet (helaas). Maar dit geeft wel aan dat ook de Big Bang niet uit niets is ontstaan...