Kunnen planten ook kanker krijgen?

Mensen en dieren kunnen kanker krijgen.
Zijn er ook vergelijkbare ziekten bij planten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heej, daar is Skusme weer! lang geleden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet echt een antwoord maar ook iemand die ernaar zocht en antwoorden daarvanuit op het wetenschapsforum kreeg:
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=78262
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Cindy, ik was er ff helemaal klaar mee...
Nieuwe kansen nieuwe prijzen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tuurlijk, welkom terug!! je hoort er nog steeds bij :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Het beste antwoord

In principe kunnen alle planten het krijgen, maar de meest bekende kankersoort bij planten is wel die bij de appelboom, er ontstaan grote woekerplekken die wel 5 keer dikker kunnen worden als de tak zelf, daarna gaat of de tak dood , of de tak breekt af.
De boom zelf gaat nooit dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
is een "heksenbezem" ook kanker ed?
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een heksebezem is een ziekelijke afwijking, maar geen kanker.
Er ontstaat een soort dwergvorm, omdat alle eindknoppen van een takje alsmaar dood gaan, hierdoor wordt een takje 2 en van 2 naar 4 enz, totdat het een hele bos van kleine takjes is geworden, de takken zelf groeien dus niet meer door.
Leuk om te weten dat de kweker hier gebruik van kan maken, en deze *zieke* takjes ent op een gezonde stam, hierdoor ontstaat er een stammetje, met een zeer compacte dwergvorm er op, dat bijzonder leuk er uit kan zien, in alle soorten bomen kunnen heksebezems ontstaan, maar de berk is de bekendste.
Het zijn voornamelijk de slecht groeiende berken waar ze in zitten.
Rieneke1
14 jaar geleden
dank voor de uitleg ed, weer wat geleerd! :)

Andere antwoorden (5)

Ik dacht dat bomen ook kankers kunnen krijgen..

Dieren kunnen heel zeker kankers krijgen, het komt veel voor in een tumor-vorm (gezwellen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja , dit is gekopierd uit wikipedia > In Nederland zijn de schimmels de belangrijkste veroorzaker van plantenziekten. Voorbeelden van door schimmels veroorzaakte ziekten zijn

roest, kleine oranje, gele of bruine vlekjes op bladeren
schurft, ruwe plekjes op blad en vrucht (vooral bij appel)
verwelkingsziekten, schimmels zitten in de houtvaten van planten en verstoppen het watertransport. Voorbeelden zijn de iepziekte of verwelkingsziekte
kanker, de schimmel zorgt dat de bast van een plant aangetast wordt. De plant reageert met woekeringen.
bladvlekkenziekten, op de bladeren zie je kleine zwarte of bruine vlekken
meeldauw, een wit schimmelovertrek op de bladeren
bodemziekten, wortels worden aangetast zodat vooral kiemplanten sterven.
ook heksenbezems in berken worden door een schimmel veroorzaakt.
Schimmelziekten worden chemisch bestreden met fungiciden. Biologische methoden zijn er nauwelijks. In de biologische landbouw probeert men de weerbaarheid van planten te verhogen, of gebruikt men resistente rassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staan hier beuken langs de weg met kankergezwellen, dikker dan de stam zelf.
14 jaar geleden
Ja, ook bijvoorbeeld bomen kunnen kanker krijgen.
Hier een foto hoe je dit kunt herkennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aleeen meerjarige houtige gewassen kunnen een soort kanker krijgen de kruidachtige hebben te zacht weefsel om een dergelijke ziekte te overleven en zullen dan ook sterven als ze besmet worden.