Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er bewijs voor leven na de dood? (in welke vorm dan ook).

Of iets dat als bewijs zou kunnen worden aangemerkt. Veel wordt weerlegd, verhalen van mensen die een bijn-dood-ervaring hebben meegemaakt en claimen " boven zichzelf " te hebben gezweefd of een tunnel en licht hebben gezien. Dit wordt door neurologen vaak afgedaan als " mind-trick "

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ik heb altijd een probleem met het woord 'leven' na de dood. Leven en dood zijn verschillende dingen. Misschien kun je beter spreken van een voortbestaan na de dood, als het al bestaat.
Wat Karena schrijft over haar ervaring is indrukwekkend en aan de waarheid ervan hoef je niet te twijfelen, het komt vaker voor. Alleen zijn in zo'n situatie de hersenen van de persoon nog actief en kun je dus eigenlijk niet spreken van leven of voortbestaan na de dood.
Of dit werkelijk voorkomt vind ik moeilijk te beoordelen. Wel kan ik je een boek over het onderwerp aanbevelen waarin de schrijver enkele (wat hij noemt) bewijzen aandraagt - zie bron.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Er zijn aanwijzingen maar geen onweerlegbare bewijzen.
Over het leven na de dood bestaan vele opvattingen.
Ligt er aan wat je wilt geloven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn geen onomstotelijke bewijzen voor leven na de dood. Zelfs veel reciteerde boeken zoals de bijbel of Koran hebben geen onomstotelijke oorsprong, en zijn daardoor niet acceptabel als eventueel bewijs.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net wat je zegt; veel van wat er aan verhalen en/of bewijs de ronde doet wordt afgedaan als 'mind trick', 'neurose', 'onmogelijk' enz. enz.
Dat ik voor mij zeker weet van wel (omdat mijn overleden moeder nog bij me op bezoek is geweest) is ook weer zo'n verhaal.
Net zoals men er bij reïncarnatie van uitgaat dat de ziel terugkeert en in een ander lichaam dus weer 'vlees wordt'.
Bewijs, echt hard, tastbaar bewijs is er echter niet.
Het blijft een kwestie van wat wil je zelf geloven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja bewijzen..

Je hebt wel mediums die beweren met de 'doden' te kunnen communiceren.
Veel van die gasten zijn oplichters, maar in my opinion zijn er zeker een aantal die het echt kunnen.
Informatie daarover is vast wel te vinden.

Er zijn mensen die beweren dat er dingen kunnen gebeuren zoals de tv ineens op de favoriete zender van de overledene springt. zonder aangeraakte afstandsbediening.
Of lamp aan- uit, dat soort dingetjes.

Of dromen die heer helder zijn, over de overledene.

ikzelf had een droom over mijn overleden opa die in een kamer zat, samen met mijn andere oma die ik nooit kende.
Hij zei dat alles goed met hem ging.
Voor mij een heel fijne ervaring.

hoop dat je hier iets aan hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog geen flintertje. Ondanks veler overtuiging, dat het wel bestaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij wel.
Ik heb zelf in het ziekenhuis een hartstilstand gekregen( door hartfalen),ik was klinisch( enkele minuten) dood en ben gereanimeerd.
Ik kan hier nu een heel lang verhaal gaan vertellen maar dat doe ik niet.
( te ingrijpend)
Ik heb heel veel gezien.(ja,een tunnel,mijn hele leven,mezelf uit mijn lichaam zien en voelen gaan,etc)
Ik voelde( en hoorde) dat mijn hart ermee stopte en dat ik dacht:'ik ben dood..en ik BEN er nog,ik kan nog denken..'
Ik ben niet meer dezelfde sinds deze gebeurtenis en ik denk hier nog iedere dag aan.
Ik noem het zelf altijd ' een even dood' ervaring.Want ik was even dood en mocht terug( dat werd mij 'verteld')omdat ik hier nog niet klaar was.En ik weet ook waarom..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weten waarom.
Das nog eens handig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb het zlf ook mee gemaakt,krijg steeds weer opnieuw kippevel als ik het hoor,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@irene61
Kan jij het ook niet loslaten?
Het is voor mij nogal traumatisch..:'(
En mijn familie heeft er erg veel moeite mee,willen er eigenlijk niks over horen.
Ik voel mij hier heel erg eenzaam in..
Nee, en er is ook niet bewezen dat er niets is na de dood.

http://www.goeievraag.nl/vraag/bewijs-aandragen-dood.19387
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al de drie heilige boeken ( Thora,bijbel,Koran) geven aan dat er leven bestaat na het huidige leven. Hierin wordt onderscheidt gemaakt tussen hemel en hel. En aangezien Thora als de bijbel bewerkt zijn, zijn ze ongeldig. Maar afgaand van deze boeken kan je er vanuit gaan dat er leven bestaat na de dood, bekijk het maar zo: elk mens bestond niet voor dat hij gebaart werd, dus je ging van niets naar iets (mens), nog laat staan je leeft maar je bent dood en je nog op te wekken. God zal dat makkelijk kunnen. Mijn voorbeeld is een indirecte bewijs hopelijk dat je het begrijpt Mvg
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NEE!

Simpel, hè?

Hoogstens is er het harde bewijs dat iets dat iemand verzint verzonnen is (of meerdere iemanden verzonnen werd), door veel mensen in hun onzekerheid graag geloofd wordt, ook al is duidelijk hetgeen verzonnen werd TOTALE ONZIN is en NIET bestaat!

Dit soort valse voorspiegelingen zou eigenlijk in een programma als OPGELICHT behoren te komen...
(Vergelijk het met de voorspelling "einde van de wereld komt": hoe vaak is dat al voorspeld???)

Toegevoegd na 2 minuten:
PS ik heb expres beetje duister geschreven... Zo staat het ook vaak in de heilige boeken... Maak er maar wat van!

Toegevoegd na 2 uur:
Zie ook: http://www.goeievraag.nl/vraag/bewijs-aandragen-dood.19387
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bewijs maar dat het niet zo is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja... Welles nietes... 1,5 miljoen jaar lang mensensoort op aarde; Wetende Mens loopt zo'n 140.000 jaar op twee beentjes rond. In deze tijd zijn er vele miljarden mensen overleden. In al deze tijd, met al deze miljarden doden die ons voorgegaan zijn, heeft NIEMAND OOIT ook maar enig geldig plausibel bewijs geleverd. Wel zijn er àltijd mensen geweest (met angst voor de dood?) die wensdroomden over mooie sprookjes
over een prachtig hiernamaals. Gezien de soms treurige, harde levens die sommige mensen hier op aarde leven zou je voor hen willen dat het zó was. Helaas! Vastgesteld is, en dat wordt na elk onderzoek hiernaar weer harder bewijs!- dat de prachtige verhalen en wilde dromen van mensen die op het rand van overlijden verkeren opgewekt worden als gevolg van bepaalde hormonen (Q.E.D.). Op zich logisch: een lichaam reageert onder zware omstandigheden vaak met het vrijmaken van enorme hoeveelheden hormonen en transmitterstoffen in een laatste wanhoopspoging om nog iets van het organisme te redden...
Uiteindelijk zijn dergelijke tunnelvisie visioenen een hallucinatie als gevolg van enorme hoeveelheden lichaamseigen hormonen.
Dat deze stoffen te isoleren zijn en tastbaar te maken zijn lijkt mij onweerlegbaar en buitengewoon sterk bewijs! Hoe dan ook: het is een vele malen sterker bewijs dan een mooi praatje van hoop! Even terzijde: een vriend (35 jaar, ziekte van Marfan) van mij die onlangs een aneurysma kreeg (ze hebben hem kunnen redden: hij werkt in een ziekenhuis waar het gebeurde) zei mij dat hij alleen maar dacht: "Shit, ik zie dus mijn kinderen niet groot worden!"
Hij zei mij-en hij zei dit echt expliciet: "Geloof al die verhaaltjes NIET- Er is echt NIETS. En dat is NIET ENG..." Maar: GELOOF alsjeblieft wat jij wilt!
Wil jij geloven in een hiernamaals, dan krijg jij van mij een hiernamaals!
Vertel mij alleen niet dat het bestaat, want de hiernamaals claim bestaat alleen maar op basis van een wensdroom zonder enige verdere realiteit.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing