Welke dieren kunnen een regenboog zien?

Kunnen bijvoorbeeld mieren een regenboog zien? Katten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Antwoorden (5)

dat kunnen wij niet weten aangezien de dieren niet met ons kunnen praten in mensentaal.
10 jaar geleden
niko
10 jaar geleden
nou,als je een ander antwoord hebt,ga je gang.
niko
10 jaar geleden
1.gezond verstand is de bron .2.techniek heeft vele raadsels(nog) niet opgelost.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gelukkig weet de wetenschap alles over de functionaliteit en anatomie van ogen. De hoeveelheid en vorm van de lichtgevoelige cellen (staafjes/kegels) in het netvlies geven duidelijke informatie. De wetenschap weet nog niet alles, maar kennelijk veell meer dan jij denkt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cat_senses
Vogels zien de regenboog zoals wij die zien maar dan met infra rood erdoorheen! Cool he
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat elk dier de regenboog kan zien. Een regenboog ontstaat door water en warmte, zoals je weet. En mensen verbeelden het zich niet. Met camera's kan je er een foto van maken, dus ik denk dat dieren het zeker kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Water(druppeltjes) en licht.
De meeste dieren kunnen wel een regenboog zien, maar sommige beesten kunnen sommige kleuren minder goed onderscheiden, terwijl andere juist kleuren kunnen zien die wij niet zien.
Je kan meten of de zenuwcellen in het oog van een dier reageren als er licht van een bepaalde golflengte (kleur) wordt geprojecteerd. Zo kun je meten voor welke kleuren een dier gevoelig is. Niet alle dieren hebben hetzelfde bereik. Bijen gaan bijvoorbeeld een eindje verder aan de kant van het blauw dan wat wij kunnen zien (naar ultraviolet), maar zien slecht rood (laat staan infrarood). Zo ook vogels. De meeste zoogdieren zijn kleurenblind voor rood en groen, zoals ook sommige mensen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan kleuren zien door zogenaamde 'kegeltjes' die in je netvlies zitten.
Wij hebben kegeltjes om de kleuren rood, groen en blauw te zien.
Door die kleuren te mengen kunnen wij de kleuren zien die wij zien.
Maar lang niet alle dieren hebben die drie kegeltjes.
Als je bijvoorbeeld een van de kegeltjes mist ziet de hele wereld al meteen heel anders uit.
Denk maar aan kleurenblinden, die kunnen vaak een van die drie kleuren niet zien.

Een regenboog bestaat letterlijk uit alle kleuren, ook kleuren die wij mensen niet kunnen zien met het blote oog.
Kleuren zoals ultraviolet en infrarood. Bijen kunnen bijvoorbeeld wél ultraviolet zien.
Voor hen ziet de regenboog er dus heel anders uit.

Het is dus afhankelijk van het aantal kegeltjes in de ogen van het dier of hij bepaalde kleuren wel of niet kan zien.
Enkel wanneer een dier helemaal geen kleuren kan zien, wellicht is het niet van belang voor hem, dan ziet hij geen regenboog ;)