Als je met de wind mee rijdt in een auto, ga je dan ook sneller? Net als bij een fiets en een brommer..

Ik vroeg me dit opeens af op te fiets vanmiddag :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Jazeker. En dat geld ook voor een vliegtuig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

jazeker. UIteraard merk je het niet, want je drukt het gas wat verder in. Maar je vebruikt meer om gelijke snelheid te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja zeker, het maakt niet veel uit maar bijvoorbeeld bij races houden ze rekening met wind enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker xd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de wind een hogere snelheid heeft als de auto heeft dat positieve voordelen ja.
Gaat de auto harder als de wind dan heeft de auto er geen voordelen van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin. Hoe minder hard de wind tegenwerkt, hoe minder de weerstand. De wind hoeft hiervoor niet harder te gaan dan de auto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag over met de wind mee dus heb je er ook geen weerstand van toch?dan zou je m tegen moeten hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wind mee hebt, ongeacht snelheid, dan heb je vanzelfsprekend minder weerstand aan de voorzijde, dus los van het gas geven, zal dit invloed hebben op de snelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wind mee is als de wind dezelfde richting heeft als de richting die jij hebt. Of je harder of zachter gaat dan de wind is niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-Ook je reactie niet, als het windstil is zeg je toch ook niet dat je windtegen hebt? Luchtweerstand en wind zijn niet hetzelfde.
Wat bedoel je met sneller rijden?

Als jij 50 volgens de teller blijft rijden, dan kan het waaien wat het wil, maar dat maakt natuurlijk geen verschil.
De motor en jouw voet op het pedaal bepaalt de snelheid.

Met wind mee zal je mogelijk het pedaal ietsje minder ver hoeven in te trappen om de 50 km/u te behouden, en met flinke tegenwind zal de auto meer vermogen gebruiken, maar dat maakt niet dat je sneller gaat. De motor zal door wind harder of minder hard te hoeven "werken".

Met de brommer zit je bv sneller op de maximum snelheid, met wind mee kan je misschien wel 5 tot 10 km/u sneller rijden. Met een auto die op z'n max zit, zal dit hetzelfde zijn. Niet dat met zo'n hoge snelheid de wind sneller waait, maar vanwege de mindere weerstand die de auto te verduren krijgt.
Als je het zo bedoelt, ja, dan heeft de wind invloed op de snelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die Elvira0101;

Net als op de fiets zal de auto op zich niet sneller gaan rijden doordat je wind mee hebt. Wel kost het minder moeite om een bepaalde snelheid te bereiken en haal je in kortere tijd dus hogere eindsnelheden. Bij een auto net zo: als die wind mee heeft is er minder weerstand en bereikt deze makkelijker een zekere snelheid. Of een auto ook een hogere topsnelheid bereikt bij wind mee hangt af van het vermogen van de motor, de luchtweerstand van de auto, de overbrengingsverhoudingen van de transmissie, in mindere mate het gewicht en ten slotte of de topsnelheid van de auto begrensd is of niet. De topsnelheid die er voor een auto door de fabrikant wordt opgegeven is dan ook het gemiddelde van meerdere metingen in verschillende richtingen om verschillen die kunnen worden veroorzaakt door windkracht en vals plat uit te schakelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Qua snelheid maakt het niets uit, 100 km/u is en blijft 100 km/u, maar met sterke tegenwind zal het brandstofverbruilk iets hoger liggen dan met wind mee doordat de motor harder moet werken. Dus het gas moet iets dieper ingetrapt worden. Maar doordat tegenwoordig alle auto's in een windtunnel ontworpen zijn, is dat verschil ook lang niet meer zo groot als vroeger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker weten dat het zo is.

Al merk je het zelf niet zo vaak.