die manier houdt een zon het geen 4,5 miljard jaar uit. Tegenwoordig is bekend dat de zon uit gas bestaat en dat hij brandt op kernenergie. Deze kernenergie is echter niet te vergelijken met de energie die kerncentrales gebruiken. Er zit een groot verschil in: de kernenergie van de zon is veel schoner omdat de zon deeltjes aan elkaar plakt en dus aan kernfusie doet. De mens daarentegen hakt deeltjes in tweeën en doet dus aan kernsplitsing. Met beide manieren is het mogelijk om veel energie te maken, maar bij de manier waarop de zon het doet ontstaat geen radioactief afval. Als men hier op aarde ook op die manier energie kon maken, waren alle energieproblemen opgelost. Fossiele brandstoffen zoals olie, aardgas en steenkool of gevaarlijke kerncentrales waren dan niet meer nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan ook fusie bommen
Tot 1938 was het een raadsel waar al die energie vandaan kwam. Alle in die tijd bekende chemische reacties leverden veel te weinig energie op om zo veel licht en warmte te produceren. De Duitse natuurkundige Hans Bethe opperde in 1938 dat de zon en de sterren hun energie opwekken door kernfusie. Hij bleek gelijk te hebben.

Rara... wat is kernfusie? Dit proces vindt niet plaats als een kettingreactie, zoals bij uranium in kerncentrales. Er komen dan ook geen deeltjes bij vrij. Nee, er smelten juist deeltjes ineen.

De zon is één grote wolk van waterstofdeeltjes. In de kern van de zon zijn de dichtheid en de temperatuur zo hoog dat er continu waterstofdeeltjes met elkaar fuseren. Op deze manier zet de zon per seconde ongeveer 700 miljoen ton waterstof om in circa 695 miljoen ton helium. Daarbij komt de enorm hoeveelheid energie en licht vrij waarvan je als mens slechts een beetje voelt en ziet.

In de kern van de zon zit nog zo veel waterstof dat het hemellichaam nog wel 5 miljard jaar lang licht kan geven. Brandstof te over dus.

Op aarde kampen we met een dreigend tekort aan brandstoffen. Daarom willen wetenschappers kernfusie ook op de aarde laten plaatshebben. Dan zou namelijk het hele energieprobleem in één klap opgelost zijn. Met kernfusie heb je geen radioactief afval; dit proces is schoon en redelijk veilig. Allemaal voordelen. Kernfusie kan, zoals gezegd, alleen onder enorme hoge druk en temperaturen plaatsvinden. Dat geeft problemen. Zelfs de beste materialen blijken daar op dit moment nog niet tegen bestand
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om een kort antwoord te geven:
De zon brandt niet!

Hij gloeit dan wel verschrikkelijk fel maar hij brandt dus niet....

Door kernfusie wordt waterstof in helium omgezet.
Dit gebeurt on der zeer hoge druk.