Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kun je electro magnetische velden/straling in je huis meten?

Ok, dit is een serieuze vraag. Ik sta zelf heel neutraal tegenover paranormale zaken. T kan wel bestaan of niet, geen idee. Ik mijn huis heb ik zo op het eerste gezicht nergens last van. Echter met name mijn zusje (en een vriendin) willen hier bijna niet komen. Hebben het gevoel dat ze vastgepakt worden, worden ineens moe, krijgen hoofdpijn en voelen zich "wazig". Hun conclusie is dat het hier mogelijk spookt. Nu kijk ik regelmatig ghost hunters en daar word vaak benadrukt dat een huis met hoge electromagnetische velden/straling dergelijke dingen zoals hierboven genoemd, kan veroorzaken bij mensen die er gevoelig voor zijn. Tot zelfs waanideen aan toe. Ik las op een engeltalige website dat je er ook lichamelijke klachten als huisuitslag van kan krijgen. En ik heb ongeveer sinds ik hier woon eczeem. ALs je het bij elkaar opteld best toevallig allemaal. Ik zou dus heel graag willen weten hoe ik dergelijke velden/straling kan opmeten voor niet al te veel geld (ik voel er weinig voor een gigabedrag voor zo;n meter te gaan betalen) of dat er mensen zijn die het voor je kunnen opmeten. Ik wil graag dat iedereen zich prettig voelt in mijn huis uiteraard, en als er een niet spokerige verklaring voor kan zijn wil ik het graag weten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

zoek op electrosmog en je wordt overspoeld met stralingsmeters.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel dingen worden aan "straling" geweten. Dat kan zo makkelijk, omdat straling onzichtbaar is. En het heeft een slechte naam, dus kun je al het kwade eraan toeschrijven.

Radioactieve straling is inderdaad gevaarlijk. Maar daar gaat het hier niet over - hier gaat het over elektromagnetische straling.

Maar ja, dan krijg je al snel mensen die het verschil niet kennen, die denken "het wordt allebei straling genoemd, dus 'moet' het wel ongeveer hetzelfde zijn".

Elektromagnetische straling is echter voor mensen niet waarneembaar, tenzij je het over extreem hoge veldsterktes hebt. Maar de "gewone" straling van de meterkast, van apparaten, en van mobieltjes is *niet* merkbaar voor mensen.

Mensen die beweren er wel gevoelig voor te zijn, blijken gevoelig te zijn voor de *gedachte* dat een apparaat straling uitzendt. Dit is meermaals getest, steeds met hetzelfde resultaat: houd de buitenkant van een mobieltje, dus zonder enige elektronica erin, tegen je oor en doe alsof je telefoneert - de "gevoelige" persoon zal hoofdpijn krijgen.

Heeft iemand hoofdpijn "door de draadloze router", dan is het voldoende wanneer je doet alsof je die router uitzet om de hoofdpijn te laten verdwijnen.

Het slechte gevoel in jouw huis wordt naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt door lichtval, door kleuren, of door bepaalde geuren. Sommige mensen zijn daar heel gevoelig voor.

Bij jouw zusje kan daar een stukje zelfconditionering bij zijn gekomen: ze voelde zich ooit slecht, de volgende keer ook, en nu *vewacht* ze dat ze zich slecht zal voelen - en dús gebeurt dat ook.

"Straling" meten kan best, maar is duur - en zinloos.

Als je het al zou willen: wat zou je moeten meten? Elektrische velden, magnetische velden? Elektromagnetische straling? Welke frequentie? Een meetapparaat kan niet zomaar elke frequentie meten, voor elk frequentiebereik heb je een andere meter nodig.

Elke "meetmeneer" die zich aanbiedt en die beweert dat hij met één apparaat alles kan doormeten, is een bedrieger, alleen al door die bewering. Je zult er vele vinden, als je gaat zoeken, en als jij er maar in gelooft zullen hun tips nog helpen ook - maar dat komt dan door jouw vertrouwen, niet doordat hun tips op enige feiten zijn gebaseerd.

Ik vind het jammer dat ik geen oplossing voor je heb. Nochtans hoop ik dat bovenstaande uitleg je enigzins helpt.
(Lees meer...)
Cryofiel
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing