Hoe noemt men de factor waarmee men enquetes op betrouwbaarheid kan beoordelen?

Om de zinvolle beantwoordingen van een enquete op betrouwbaarheid te kunnen beoordelen, stelt men dezelfde vraag meerdere keren (maar in andere bewoordingen) waarbij de antwoorden in principe hetzelfde moeten zijn. De correlatie tussen die antwoorden is een maat voor de betrouwbaarheid van de antwoorden. Op deze wijze wisten drie studenten de onderzoeksresultaten van Stapel te betwisten.
Hoe heet deze factor/correlatie?

Toegevoegd na 22 minuten:
Naar aanleiding van een reactie nog een aanvulling: ik zoek naar een bepaalde factor, of noem het score. Dat werd benoemd in een artikel over Stapel en daarin bleek die score onder de 0.4 te liggen (op een schaal van 0 naar 1) en daarmee was bewezen dat de enquete een verzonnen enquete was.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Bedoel je technieken als factor- schaal- en itemanalyse? Met factoranalyse kun je uitvinden of uit een veelheid van tientallen of honderden vragen, een aantal factoren zijn te vinden. Dus items die min of meer hetzelfde meten. Met schaalanalyse kun je per schaal (bijvoorbeeld in een persoonlijkheidsvragenlijst de schaal "perfectionisme") kijken of alle vragen uit die schaal ook ongeveer hetzelfde meten, of dat er bijvoorbeeld één vraag enorm afwijkt (die dan waarschijnlijk iets anders meet dan die andere vragen). Met itemanalyse kun je op itemniveau (dus per vraag) kijken welke invloed dat ene item op de diverse schalen heeft.

Maar het is alweer een tijdje geleden dat ik echt in de analyses zat, dus ik hoop dat ik het überhaupt zelf nog snap..

Toegevoegd na 46 minuten:
Het resultaat van een factoranalyse druk je uit dmv Cronbach's Alpha. Die kan ook negatief zijn (dus niet uitsluitend tussen 0 en 1), maar toch denk ik dat dit is wat je bedoelt: http://eco.nomie.nl/2012/01/stapel-ontmaskerd/

Toegevoegd na 55 minuten:
Het is een maat van interne consistentie, dus of iemand die op een bepaalde schaal scoort, dat ook consistent scoort. Als iemand op een bepaalde test heel hoog scoort, maar op een paar vragen juist heel laag, moet je je afvragen of die paar vragen wel hetzelfde meten als de hele test. OF je gaat je afvragen of de vragen wel door dezelfde persoon zijn ingevuld, of misschien wel willekeurig ingevuld (zoals bij Stapel). Wel dom trouwens, zoveel moeite is het toch niet om via factor- en schaalanalyse je Alpha een beetje boven de .7 te houden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik zoek naar een bepaalde factor, of noem het score. Dat werd benoemd in een artikel over Stapel en daarin bleek die score onder de 0.4 te liggen (op een schaal van 0 naar 1) en daarmee was bewezen dat de enquete een verzonnen enquete was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De uitslag van een factoranalyse druk je uit in Cronbach's Alpha. Maar die kan ook negatief zijn, dus de uitslag ligt dan niet op een schaal van 0 tot 1. Dat bedoel je niet dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens deze link zou de Alpha wel zijn wat je bedoelt:http://eco.nomie.nl/2012/01/stapel-ontmaskerd/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist! Dit was het wat ik bedoelde: Cronbach's Alpha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cronbach's Alpha: de naam van de test of de naam van deze factor. Ook bedankt voor de link naar het artikel 'Stapel ontmaskert´ Inderdaad verbazingwekkend dat die professionele oplichter niet de moeite nam om zijn ´onderzoeks´-resultaten met deze test te corrigeren. Bedankt in ieder geval voor dit antwoord en ook de anderen die de moeite namen mee te denken.

Andere antwoorden (1)

Bedoel je misschien het betrouwbaarheidsinterval? Dat wordt bijvoorbeeld onder andere gebruikt bij het uitrekenen van een foutmarge. Vaak gaat men er vanuit dat het betrouwbaarheidsinterval 95% is, de alpha is dus 0,05. Daar hoort een z-waarde bij en dan kan je uitrekenen wat de foutmarge is bij bijvoorbeeld een enquête waarbij 500 respondenten moeten beantwoorden of zij een bepaalde product kennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, betrouwbaarheidsinterval bedoel ik evenmin; zie mijn aanvulling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps, overheen gelezen. Ik zou echt heel goed moeten nadenken hoe dit ook alweer heette, ik weet wat je bedoeld maar kom niet op het juiste begrip.