Wie heeft het vak economie bedacht en wanneer werd het voor het eerst ingevoerd?

Ik heb economie altijd zo vanzelfsprekend gevonden, mede door hoe het op school werd verteld, maar nu met de financiele bubbels en schuldencrisis ed vraag ik me af... Wie heeft dat vak eigenlijk uitgevonden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat vak is niet "uitgevonden", maar bestaat al eeuwen. Zodra mensen gingen handel drijven, dus niet meer uitluitend zelfvoorzienend waren, was er sprake van economisch handelen. Je zegt zelf ook al dat het vak heel vanzelfsprekend is.
Wel zijn er steeds meer theorieën ontstaan, over de marktwerking etc. Vrije markteconomie tegenover het communisme. De invloed van de overheid etc. Al dat soort onderwerpen zijn steeds meer uitgebreid omdat mensen er verschillend over dachten/denken. En dat valt allemaal onder economie.
Er zijn overigens ook verschillende vakken economie, afhankelijk waar je op school zit: bedrijseconomie, macroeconomie, ontwikkelingseconomie, boekhouden, commerciële economie en ga zo maar door. Als je economie studeert kun je je in al dat soort specialisaties verdiepen.