De cohesie krachten zijn kleiner dan de adhesie krachten. Cohesie krachten zijn de aantrekkingskrachten tussen moleculen van detzelfde soort. Adhesie krachten zijn de krachten tussen verschillende soorten moleculen. De watermoleculen hangen dus niet zo heel erg op een kluitje en plakken dus gemakkelijk tegen het glas. Dit resulteert dus in een holle wateroppervlak, de randen staan iets omhoog.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Plus. En dit zijn elektrische krachten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aangezien deze redenatie ook voor elke stof geldt, staat geen enkele vloeistof perfect vlak tegen het glas. Sommige vloeistoffen (vb. kwik) hebben cohesiekrachten die zo groot zijn dat het oppervlak aan de rand van het glas naar beneden krult (het kwik trekt zichzelf harder aan dan het glas het kwik aantrekt).
Thecis
8 jaar geleden
Sterker nog, er zijn vloeistoffen waarbij de zo'n grote adhesiekrachten dat ze tegen het glas omhoog "lopen". Zo hoog dat het over de rand gaat en het glas spontaan leeg loopt (zijn wel (als ik het me goed herinner) supergekoelde vloeistoffen en uiteraard een extrema).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is niet precies wat ik bedoelde. Ik wilde eigenlijk
waarom het water helemaal in het glas gaat zoals in het filmpje te zien is. De adhesie krachten zijn op 3cm van de rand van het glas verwaarloosbaar.