Wat heb ik aan mijn begrafeniskostenverzekering als ik mijn lichaam na de dood af wil staan aan de wetenschap?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De wetenschap accepteert niet altijd alle lichamen. Als ze jouw lichaam weigeren, zal er alsnog op de reguliere manier een uitvaart moeten komen. Toegevoegd na 55 minuten: Het is mogelijk dat uw wilsbeschikking niet kan worden uitgevoerd. Dat is het geval als u in het buitenland overlijdt of het bericht van overlijden later dan 24 uur de afdeling Anatomie en Embryologie bereikt. Ook kan een lichaam niet geaccepteerd worden als eerst obductie/sectie heeft plaats gevonden of als er sprake is van ernstige verminking. Het is ook mogelijk dat het lichaam niet geaccepteerd wordt als het aanbod te groot is. Ingeval uitvoering van de wilsbeschikking niet mogelijk is, dienen uw nabestaanden zorg te dragen voor een begrafenis of crematie. Toegevoegd na 1 uur: Overigens heb *jij* sowieso niet zoveel aan je eigen uitvaartverzekering, maar je nabestaanden wel!

Bronnen:
http://www.uitvaartinformatiehulplijn.nl/s...

ik neem aan dat je wel wil dat iedereen afscheid kan nemen van jou en daarvoor is het wel handig om een uitvaart te kunnen betalen. ook al s je je lichaam voor de wetenschap wil geven. en niet elk lichaam wordt gebruikt voor de wetenschap.

Je heb niets aan de begrafeniskostenverzekering,omdat het instituut zorg draagt voor de verwijdering van het lichaam met eerbied en respect.

Bronnen:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/or...

Je moet inderdaad afwachten of "de wetenschap" jouw lichaam wel willen. Ik heb gehoord dat er een overschot aan snijlichamen is. Overigens is een crematie niet zo duur als de begafeniskostenverzekering jou wil doen geloven en is de verzekering die je afsluit vaak minder compleet als je denkt. Voor zover ik weet betaalt de belastingdienst ook een behoorlijk deel van de kosten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100