Hoe verbind je onder water een wond?

Stel een duiker loopt onderwater een snijwond op. Maar vanwege de diepte kan hij niet snel omhoog. Hoe stelp je dan het bloeden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als het goed is draagt de duiker een pak en handschoenen ter bescherming tegen koude en snijwonden etc ,dus om een snijwond op te lopen moet hij al heel erg lomp tekeer gegaan zijn. Verder is het water op diepte koud waardoor wonden minder bloeden onder water. Verbinden onder water lukt niet,zodat bij een grotere snijwond de duiker de duik zal afbreken en naar de oppervlakte zal terugkeren en hierbij de voorgeschreven sneheid niet overschrijden max 18 meter per minuut en de laatste 10 meter indien mogelijk nog langzamer. Een sportduiker zal over het algemeen geen decompresssiestop nodig hebben, en de aanbevolen veiligheidsstop kan in dit geval achterwege blijven.
Bij diepere snijwonden is het mogelijk dat door je buddy de wond dichtgedrukt word totdat de oppervlakte is bereikt en eventueel hulp is ingeroepenof de wond verbonden kan worden.
Een kleine wond bloed door de koude en druk onder water veel minder dan bocenaan de opppervlakte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Alleen door aderafklemming bij een slagaderlijke bloeding.
Verdere verzorging is onmogelijk onder water.
Of zo snel mogelijk naar boven en verzorging in een decompressieruimte indien aanwezig.
AWM
14 jaar geleden
Het ligt eraan hoe erg gewond iemand is. Door de druk zal het niet heel hard bloeden. Maar hoe dichter bij het oppervlakte hoe harder het zal bloeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet. Als het een kleine verwonding is maak je je duikplan af, is het een grotere verwonding dan is het einde duik en begin je aan je opstijging. De snelheid hiervan is afhankelijk van de aard van de verwonding; is het levensbedreigend dan maak je een gecontroleerde noodopstijging met eventueel een decompressie, anders doe je het een standaard opstijging met tussenstops.