Vraag is reeds eerder gesteld, op het dak van een trein sta 150km/uur rijd, waar kom ik dan neer als ik 1meter omhoog spring, en de sprong 1sec duurt?

De vraag is reeds eerder gesteld maar ik zag net een filmpje hier http://www.depers.nl/video/430717/Vrachtwagen-kantelt-op-N242.html die het juiste antwoord laat zien in een werkelijke gelijkwaardige manier.

Let op de springer en de trein, als de springer voor de trein is blijft hij op gelijke hoogt hangen als de plaats waar hij eraf sprong, dit alles ondanks rijwind.

Als je dus op de trein zou staan en omhoog springt gebeurt precies hetzelfde je blijft op het zelfde punt neerkomen.

Toegevoegd na 1 uur:
Deze link is beter http://www.youtube.com/watch?v=tIzQ5ApZdak

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Om alles nog eens samen te vatten: het hangt helemaal af van de luchtweerstand, en de sprong van de springer. Als er geen luchtweerstand is (en dat kan bijna niet) dan zou de springer (die door op de trein te staan al dezelfde snelheid heeft als de trein) bij precies recht omhoog springen, gelijk blijven met de trein. Echter, als de lucht niet op dezelfde snelheid mee beweegt met de trein, dan ondervindt de springer luchtweerstand en zal hij door die lucht dus worden tegen gehouden. Dit is ook zo bij windstilte, want dan beweeg je dus tegen die stilstaande wind in! In het filmpje zijn 3 dingen aan de hand: 1. De trein gaat niet heel snel, ik zou zeggen zo'n 50 kilometer per uur, als het niet minder is. De springer gaat niet met zijn borst en armen wijd recht in de wind staan dus hij ondervindt niet al te veel luchtweerstand door zijn oppervlakte. De wind zal zijn snelheid na het springen dus niet heel ver doen afnemen. 2. De trein "zuigt" lucht mee. Doordat een trein nogal een log ding is, maar wel heel krachtig, trekt hij rondom een heleboel lucht met zich mee. Deze zuiging (in sommige racespelletjes komt dit fenomeen terug), zorgt dat er voor de springer al iets minder luchtweerstand is. 3. De springer springt waarschijnlijk niet recht omhoog. Puur instinctief zie je de plek waar je ongeveer terecht wil komen en je zal dus ook iets van de beweging van de lucht en de trein automatisch compenseren. Deze drie zaken zorgen ervoor dat dit alles behalve een laboratorium voorbeeld is van dit experiment, maar dat de springer toch ongeveer gelijk blijft met de trein.

Dat je 1 meter omhoog springt, is niet van belang. 150/3,6=42(m/s) je springt 1 sec dus de trein is 42 meter verder tenopzichte van jou. (dan is de tegenwind niet meegerekend)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100