Ja, Hawkins radiation kan eraan ontsnappen ... min of meer.

Is zware quantummechanische kost als het echt wilt begrijpen. Basisprincipe komt er op neer dat er vlak in de buurt van een zwart gat een deelte + z'n antideeltje ontstaat waarbij het antideel het gat in valt en het normale deeltje niet. Het antideeltje vernietigd daarbij een normaal deeltje dat al in het gat zat. Netto resultaat: het zwarte gat is 1 deeltje lichter en daarbuiten heb je 1 deeltje meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ja, bepaalde deeltjes.

kijk maar hieronder. bij de website
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker! De bekende astronoom Hawking heeft geopperd dat zelfs aan een zwart gat materie kan ontsnappen. Hierdoor wordt een zwart gat lichter en kan zelfs geheel verdampen. Deze vorm van straling is naar hem genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zwart gat kun je het beste beschrijven als het afvoerputje van het heelal. Dit object heeft zoveel massa samengeperst met een zwaartekracht dat het de tijdruimte kromt. Een raar verschijnsel maar zie het zo, de ruimte om een zwart gat heen wordt vervormd waardoor alles er naartoe wordt getrokken. Zelfs licht. Zie foto.
Stephen Hawkins heeft inderdaad bewezen dat er deeltjes uit het zwarte gat kunnen ontsnappen. Daar komen berekeningen bij kijken die alleen quantummechanici kunnen bevatten.