Warmte is energie, temperatuur is een eigenschap van een systeem (in de praktijk: van materiaal).

Meestal gaat de temperatuur omhoog wanneer je warmte toevoegt.

Zwaartekracht is in die zin raar: in een systeem dat wordt geregeerd door zwaartekracht, zoals onze melkweg, gaat de temperatuur omlaag als je warmte toevoegt.

Maar dat laatste is in de dagelijkse praktijk niet van belang. Daar wordt iets warmer (dat is: gaat de temperatuur omhoog) wanneer je warmte (dat is: energie) toevoegt.

Temperatuur wordt uitgedrukt in K (Kelvin), of in °C (graden Celcius).
Warmte wordt uitgedrukt in J (Joule), of ik cal (calorie).

Het hangt van de stof af hoeveel warmte je moet toevoegen om een bepaalde temperatuurverhoging te krijgen. Die stofeigenschap heet de soortelijke warmte. Water heeft een grotere soortelijke warmte dan olie; dat betekent, dat je meer warmte (Joules) nodig hebt om een kilo water 10° warmer te maken, dan om een kilo olie 10° warmer te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Temperatuur is een meetmiddel om warmte aan te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Temperatuur is een indicatie voor warmte of kou. Net zo als bijvoorbeeld "oppervlakte" gebruikt wordt om aan te geven of iets groot of klein is, of "lengte" of iets lang of kort is, of "hoogte" of iets hoog of laag is, of het "uur" of iets vroeg of laat is, enz. Temperatuur en warmte staan dus wel met elkaar in verbinding, maar zijn niet hetzelfde. Het verschil is vergelijkbaar met "groot en vierkante meters (oppervlakte). Als ik nog te volgen ben :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Rammelt nogal. Wat een ijsbeer warm vindt, vindt een mens koud.
Temperatuur is exact en kun je meten.
Warmte is meer een subjectief begrip. Iets is warm vergeleken bij iets dat kouder is.

De bakken-met-water-truc die ik recentelijk heb aangehaald werkt ook hier heel leuk als experiment. Vul een bak met water op kamertemperatuur (ca. 20 graden), één met heet water en één met ijswater.
Hou je ene hand in het hete de andere in het koude water, en stop ze na een minuut gelijktijdig in de bak met het water op kamertemperatuur.
De 'hete' hand zal nu oordelen dat het water koud is, de 'koude'hand ervaart het als uitgesproken warm. Toch is de temperatuur exact gelijk.

Natuurlijk is warmte ook een natuurkundige term voor energie, maar ik heb uit je vraag niet opgemaakt dat je het zo technisch bedoelde. Dat laat ik liever aan echte betamensen over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Dat laat ik liever aan de echte betamensen over." Zie mijn antwoord... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dabbedoelik.
AWM
14 jaar geleden
+1 Het enige juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen,van mij ook een +,maar helaas,in deze jas zit ik nog op niveau !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
!= 1