Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben je altijd gelukkig (blij) als je geluk (mazel) hebt?

Naar aanleiding van een vraag op gv http://www.goeievraag.nl/vraag/geluk-maakbaar.252172
Vroeg ik mij af wat de relatie tussen de twee betekenissen van het woord "geluk" is?

Toegevoegd na 47 seconden:
zijn...?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De vele keren dat je mazzel hebt of geluk, vergeet je weer en dat maakt je niet altijd gelukkig, en maar goed ook, anders kan je het niet plaatsen of er zelfs niet over spreken. Alles bestaat omdat er een tegenstelling van is, dat verschil moet je opzoeken en offeren om te beleven, om het te kunnen begrijpen. Want er is geen begrip als er geen verschillen zijn.

Hiermee bedoel ik dat de mens ook ongelukkig moet zijn, om geluk te erkennen. Want al wat wordt erkent, beschouwd die mens als bestaan, daar is geluk afhankelijk van.

Kortom; Jij bent niet altijd gelukkig als je geluk hebt, want je hebt ook niet altijd geluk. Als je altijd gelukkig zou zijn, heeft het leven geen zin. Je waardeert toch ook geen lekkernij meer als je dat elke dag gaat eten, zo is het ook met geluk, het is er niet zonder ongelukkigheid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk het niet.

Als je bijvoorbeeld een vrij ernstig auto ongeluk hebt gehad en er is alleen blikschade, dan mag je van geluk spreken dat er geen gewonden zijn gevallen.

Je hebt wel geluk dat er geen mensen gewond zijn maar je bent niet gelukkig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, mensen kunnen er wroeging van overhouden als zij als een van de weinigen een ramp overleven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben wel blij als ik mazel /geluk heb .

dit draagt er toe bij dat ik me gelukkig kan voelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding