Als het verleden zichzelf herhaald, doet de toekomst dit dan ook?

Marx had een geschiedspeculatief systeem ontwikkeld waarin werd aangetoond dat de arbeiders altijd onderdrukt werden. De communistische staten die deze self fullfilling prophecy volgden bewezen deze stelling. Wat uiteraard vrij ironisch is.
Zijn wij gedoemd de filosofische en wetenschappelijke stromingen te blijven volgen. Dit terwijl ze elkaar opvolgen als trends en mode grillen en keer op keer enorm menselijk leed met zich mee brengen. Kijk bijvoorbeeld naar het Nationalisme (1e en 2e oorlog), Communisme (1917-) en de Verlichting (1650-) hoewel deze minder direct verantwoordelijk wordt gehouden.

Mercantilisme vergeten.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Filosofie
1.6K

Antwoorden (6)

Morgen is de toekomst. Elke dag is weer een nieuwe morgen, dus de toekomst herhaalt zich.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, zo wil ook weer iedere generatie zich afzetten tegen de ouderlijke macht en wordt deze generatie hoe ouder hoe zuurder, terwijl ze vroeger veel erger waren.

Al die hippies van vroeger die lekker met zn twintigen het bed in doken schikken nu allemaal van de seks in kelderboksen en seks voor een breezer etc... Eigenlijk balen ze gewoon dat ze dat zelf vroeger niet hadden..

En over een paar jaar zal ik wel lopen te klagen over mijn kinderen hoe het echt te ver gaat..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De toekomst wordt vanzelf het verleden... ja
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze vraag lijkt zich te herhalen. Mijn antwoord daarop niet. Waar je naar wijst is 'geschiedenis' niet verleden. Toekomst kan zich niet herhalen, omdat het altijd nu een eerste keer moet voorkomen.

Bovendien kun je herhaling niet lezen in iets dat twee keer voorkomt (dit kan namelijk op 'toeval' rusten). Ook is het zo dat Marx de veroorzaker van het opkomen van het Communisme was en het niet zo werkte als zijn idee was. Daarmee valt eigenlijk je hele these.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De toekomst zou zich niet kunnen herhalen, de 2e en volgende keer zou het immers 'verleden' zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik ben wel benieuwd wat er relatief voor zijn tijd dan zo erg was aan de verlichting ?

De industriele revolutie, *dat* was pas uitbuiting.

Overigens staat niks in de toekomst vast, dus je kan nit ztellen dat het zich 'zal' herhalen, wel dat het zich 'kan' herhalen.