wat zou er gebeuren als de polen zouden smelten?

Wat zou er gebeuren als de polen helemaal zouden smelten? Wat betekent dat voor de wereld en wat voor ons dagelijks leven in Nederland

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie

Antwoorden (2)

De zeespiegel zou zeker met meer dan een halve meter stijgen en zou een groot gedeelte van Nederland onder water komen staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij wel wat meer dan een halve meter. Dacht dat het om meer dan enkele meters ging.
Als alleen al het Groenlandse ijs zou smelten stijgt de zeespiegel met 8 meter!

(Berekening:
2.000.000 km^2 ijs op Groenland
1.6km gemiddelde dikte
3.200.000 km^3 ijs op Groenland
radius aarde = 6730km
oppervlakte aarde = 570.000.000 km^2
oppervlakte oceaan (71%) = 400.000.000 km^2
3.200.000 km^3 / 400.000.000 km^2 = 0.008 km = 8m)

Het ijs van de Noordpool maakt niets uit, want dit drijft. (Het gewicht van het ijs duwt een hoeveelheid water opzij, wat het zelf inneemt als het smelt. Dit heeft voor Nederland dus geen gevolg.)
Het ijs van de Zuidpool maakt wel uit, want dit drijft niet. Er ligt land onder een groot deel van het ijs. Dit is in deze berekening nog niet eens meegenomen.

Wat dit voor gevolgen heeft voor Nederland? Bekijk de afbeelding die ik toegevoegd heb en trek je conclusies! :-)
De noordwestelijke helft van Nederland ligt dan onder zeeniveau. De dijken zouden meters hoger moeten komen te liggen en de enorme druk van zoveel water aankunnen.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar het zou een gigantische uitdaging zijn om dit voor elkaar te krijgen. Dan heb ik het nog niet eens over de kosten van het uitvinden/bedenken van de technieken of de uitvoer ervan...

Ik denk dat zuidoost Nederland, wat er dan nog van over is, een provincie van Duitsland of België zal worden en Nederland slechts nog zal bestaan in geschiedenisboeken! :-P