Kan je "oefenen" voor een IQ-test?

Ik vraag me af als je de vragen die je mogelijk krijgt op een IQ-test regelmatig maakt. Ofdat je dan een beter resultaat behaald?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Overal op het Internet kun je diverse IQ-testen oefenen, van de Nationale IQ-test tot de Mensa-toelatingstesten. En inderdaad, een IQ-test geeft voornamelijk aan hoe goed je IQ-testen kunt maken, dus oefening baart zeker kunst. Al zul je niet snel een verschil van meer dan pakweg 10 punten kunnen trainen. Met een IQ van 80 kun je oefenen wat je wilt, maar 120 wordt het dan nooit. Tenzij je PRECIES de test voor je krijgt die je geoefend hebt, maar die kans is erg klein.

Taaltesten zijn eenvoudig te trainen door je woordenschat te vergroten, rekenen en ruimtelijk inzicht kunnen iets verbeteren door gewoon heel veel van die sommetjes / opgaven te oefenen, en ook logica is redelijk goed te leren.

Dan zit hem eigenlijk de truc alleen nog maar in het tempo waarmee je onderlinge verbanden ziet en buiten kaders kunt denken, en DAT is nu net het punt dat aangeboren moet zijn, (ik meen een bepaald eiwit in de hersenen) en waar de uiteindelijke IQ-verschillen een beetje inzitten. Dat deel kun je dus nooit 'voor de gek' houden.

Maar oefenen heeft altijd nut , al is het maar omdat je dan weet wat je te wachten staat en je minder fouten maakt uit angst of nervositeit, waardoor je onterecht lager zou kunnen scoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal eens.

Andere antwoorden (4)

Zeker als je voor het eerst een IQ-test maakt, zal je score waarschijnlijk wat lager uitkomen. Als je een paar keer geoefend hebt, weet je wat je te wachten staat en zul je de test beter maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal wel iets beter worden, maar verwacht niet dat je van gemiddeld ineens naar hoogbegaafd gaat
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch is dat wel een beetje het geval. Je kunt jezelf trainen in het maken van IQ testen als je een zelfde soort test krijgt. Op die manier krijg je een hoger IQ, wat niets zegt over of je ook slimmer bent geworden. Je kunt dan alleen zo'n type test beter doen. Het testresultaat zegt dan minder over je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zegt dan vooral hoe goed je IQ-testen kunt maken ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar dat is ook precies wat er getest wordt Marleen.
Als het telkens dezelfde test is ga je hem inderdaad naderhand steeds beter maken. Als je het via een instituut maakt mag je dan ook maar meestal 1x in de zoveel tijd maken. Verder kan je oefenen door gelijke vraagstellingen te oefenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zeker aan te raden om IQ-tests te maken, zodat je een beetje routine krijgt en weet wat je te wachten staat.

Bijna iedereen oefent, dus je plaatst jezelf niet echt in een voordeelpositie als je het doet. Je plaatst jezelf eerder in een nadeelpositie als je het niet doet!